رئیس جمهور گفت: نباید بپذیریم که فرزندان ما در کانکس بنشینند یا در شرایط نامطلوب آموزش ببینند. نخست باید نپذیریم، سپس راهحل خواهیم یافت. اگر این روحیه در شما مسئولان، خیرین، معلمان و مردم شکل بگیرد، در وجود دانشآموزان و دانشجویان نیز انگیزه و امید پدید میآید و مسیر پیشرفت هموار خواهد شد.
به گزارش نای قلم، مسعود پزشکیان بعد از ظهر امروز در ادامه برنامههای سفر دولت وفاق ملی به آذربایجان غربی، در جلسه توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، اظهار کرد: مدارس دولتی باید در تراز بهترین مدارس کشور قرار گیرند.
وی افزود: هدف ما این است که کیفیت آموزش در مدارس دولتی، نهتنها در سطح مدارس خصوصی، بلکه در بسیاری از زمینهها فراتر از آن باشد.
پزشکیان با تأکید بر اهمیت سرمایه انسانی و نقش آموزش در رشد جامعه اظهار داشت: باور من این است که این فرزندان، از معادن نفت و طلا باارزشترند. باید کاری کنیم تا این معدن درونی در هر یک از این کودکان شکوفا شود. هیچ معدنی در جهان توان خلق چنین ارزشهایی را ندارد، مگر در وجود انسان.
وی افزود: مسئولیت ما این است که بستر رشد و آموزش را بهگونهای فراهم کنیم تا استعدادهای درونی شکوفا شود. اگر جوان یا دانشآموزی نمیتواند توانایی خود را بروز دهد، مقصر نظام آموزشی است که نتوانسته فرصت ظهور را فراهم کند.
پزشکیان گفت: بسیار دیدهایم که برای افتتاح یک دستگاه امآرآی یا یک ساختمان جدید، گروه زیادی جمع میشوند. به نظر من، ارزش در خود دستگاه نیست؛ ارزش در اندیشه انسانی است که آن را ساخته است. ما به جای انسان، به آهن پاره اهمیت دادهایم، در حالی که این انسانها و همین کودکاناند که میتوانند کارهایی انجام دهند که در تصور نمیگنجد.
رئیسجمهور تأکید کرد: اگر جامعه با مشکل مواجه است، به این دلیل است که آموزش نادرست بوده و ما نتوانستهایم ظرفیت و توان درونی افراد را به ظهور برسانیم. هر انسان در درون خود معدنی از استعداد و خلاقیت دارد که اگر درست پرورش یابد، ارزشش از هر منبع طبیعی بیشتر است.
رئیسجمهور در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در آموزش گفت: ساخت مدارس جدید تنها آغاز کار است. در جلسات متعدد با آموزش و پرورش، معلمان، دبیران و دانشگاهیان، درباره شیوههای نوین آموزش گفتوگو کردهایم تا مسیر آموزش بر اساس تجربه، مشاهده و رفتار عملی اصلاح شود. آموزش تنها شنیدن نیست؛ یادگیری زمانی ماندگار است که فرد موضوع آموزش را ببیند و در رفتار تجربه کند.
وی خاطرنشان کرد: نباید جایگاه معلم و نقش نظام آموزشی در تربیت نسل آینده نادیده گرفته شود. اکنون دولت در حال بازنگری روشهای آموزشی است و تصمیم داریم در مدت یک سال، ناترازیها و کاستیهای موجود در حوزه آموزش را اصلاح کنیم تا مسیر تعلیم و تربیت بر مدار کیفیت و عدالت قرار گیرد.
پزشکیان با تأکید بر نقش مردم در توسعه آموزشی کشور اظهار داشت: سرمایه واقعی ما مردماند؛ همانهایی که در روستاها و شهرهای کوچک، با دست خالی، اما باایمان و اراده، بناهای ارزشمندی چون مسجد را ساختهاند. در بسیاری از روستاها ممکن است هیچ امکاناتی وجود نداشته باشد، اما مسجدی ساخته شده که نماد همت و باور مردم است.
وی خاطرنشان کرد: معاونت علمی ریاستجمهوری مأمور شده است تا مدارس الگویی ایجاد کند که در آن ابزارهای آموزشی و فناوریهای نو بهکار گرفته شود. همزمان، گروههایی از متخصصان نیز در حال کار بر روی طراحی مدلهای جدید آموزشی هستند تا مسیر یادگیری در مدارس بهروز و کارآمد شود.
رئیسجمهور با اشاره به نقش دانشگاهها گفت: لازم است آموزشوپرورش ارتباط منسجمتری با دانشگاهها، بهویژه دانشگاههای علوم پزشکی، برقرار کند. در علوم پزشکی، مراکز توسعه آموزش وجود دارد که در زمینههای بهبود روشهای تدریس، ارزشیابی، یادگیری تیمی و حل مسئله فعالیت میکنند؛ این تجربه میتواند در آموزش عمومی نیز الگو شود.
رئیسجمهور با تأکید بر جایگاه آموزش و سلامت گفت: در نگاه بسیاری از دولتها، وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بهعنوان وزارتخانههای هزینهبر شناخته میشوند، در حالی که به باور من، آموزش و سلامت انسانها بزرگترین سرمایههای کشورند. نفت، گاز و ساختمان داراییاند، اما انسانِ آگاه و سالم، سرمایه واقعی است. اگر به تربیت انسانها توجه کنیم، کشور نجات پیدا خواهد کرد.
پزشکیان در ادامه با قرائت ابیاتی از اقبال لاهوری گفت: اگر باور کنیم که میتوانیم خودمان پرواز کنیم، خواهیم پرید. ممکن است در این راه جان بدهیم، اما در حرکت و تلاش خواهیم مرد، نه در سکون و در خانهنشینی.
در پایان این نشست، رئیسجمهور از معلمان، خیرین، مدیران و تمامی حاضران بهخاطر صبر و همراهیشان قدردانی کرد.
انتهای پیام/