NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی:

برداشت عنصر لیتیوم از دریاچه ارومیه عملا ناممکن است

تاریخ انتشار: 1402/11/01 | 17:29

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: مطابق مطالعات انجام شده برداشت عنصر لیتیوم از دریاچه ارومیه بسیار پرهزینه و آب‌بر است و این دو فاکتور عملا امکان انجام این مساله را غیرممکن می کند.

به گزارش نای قلم، سعید شهند در گفتگویی در خصوص ابهامات مطرح شده در مورد امکان برداشت عنصر لیتیوم از دریاچه ارومیه، اظهار کرد: دبیرخانه شورای پژوهش و فناوری اداره کل حفاظت محیط زیست گزارش جامعی از مطالعات انجام شده در دانشگاه های استان در خصوص وجود عنصر لیتیوم و امکان برداشت احتمالی این عنصر در جلسه بررسی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه اخبار و شایعاتی در خصوص برداشت عنصر لیتیوم در دریاچه ارومیه مطرح شده که خلاف واقع و نادرست است، تاکید کرد: از رسانه های جمعی و نمایندگان افکار عمومی تقاضا داریم که هرگونه خبری را در این خصوص از مراجع رسمی دنبال کنند و از دامن زدن به شایعات دوری کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گفت: در این زمینه مکاتبه ای با دانشگاه ارومیه انجام یافت تا مقالات و پایان نامه های کار شده در این خصوص را برای اداره کل محیط زیست استان ارسال کنند تا امکان برداشت این عنصر از جوانب زیست محیطی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حتی در صورت عدم امکان برداشت این عنصر از دریاچه ارومیه باید طرح ارزشگذاری اقتصادی وجود این عنصر در پارک ملی دریاچه ارومیه انجام یابد اما با توجه به نیازمندی بسیار استحصال این عنصر به آب به نظر می رسد تا میان مدت امکان برداشت این عنصر از دریاچه وجود نخواهد داشت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هر گونه برداشت عنصر لیتیوم یا هر ماده معدنی دیگر را منوط به اخذ مجوزهای قانونی از مراجع ذی صلاح از جمله سازمان حفاظت محیط زیست دانست و افزود: تاکنون هیچ ارگان رسمی از بخش خصوصی و دولتی در این خصوص درخواستی را برای ما ارائه نکرده است.

او گفت: در حال حاضر اولویت اصلی ما احیاء دریاچه ارومیه و کمک به تاب آوربی زیستی این کلان اکوسیستم در استان است و هرگونه خبری مبنی بر برداشت رسمی و غیررسمی هرگونه عنصری از این دریاچه کذب و خلاف واقع است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات