NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

در نشست خبری عنوان شد؛

طرح جامع ارومیه مشکل کارشناسی دارد

تاریخ انتشار: 1401/08/28 | 23:07

خبرنگاران رسانه هاي گروهي ارومیه، امروز از پروژه‌های مدیریت شهری در مناطق مختلف که توسط شهرداري ارومیه در حال انجام است، بازديد کردند.

به گزارش خبرنگار نای قلم، اصحاب رسانه در این برنامه چند ساعته در قالب تور رسانه‌ای با حضور سرپرست سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری و معاون امور زیربنایی حمل ونقل و ترافیک شهرداری ارومیه از پروژه‌های نهضت آسفالت‌ریزی در مناطق کم برخوردار همچون آسفالت‌ریزی خیابان شهید پیام، ساماندهی منشعبات خیابان میرداماد و تقاطع غیرهم‌سطح آذربایجان بازدید کردند و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت عملیات عمرانی این پروژه‌‌ها قرار گرفتند.

*افتتاح زیرگذر تقاطع آذربایجان در هفته جاری

تقاطع غیر همسطح «آذربایجان» که از آن با نام بزرگ‌ترین پروژه عمران شهری آذربایجان غربی هم یاد می‌شود، یک پروژه ٩ ساله است که معاون امور زیربنایی حمل ونقل و ترافیک شهرداری ارومیه در بازدید خبرنگاران از افتتاح آن در ۳۰ آبان ماه خبر داد.

این پروژه از سال ۹۳ وارد فاز اجرایی شد و قرار بود طی ١٢ماه، یعنی مهرماه سال ٩٤ افتتاح شود اما در تمام این سال‌ها به بهانه کمبود اعتبار فاز تا فاز افتتاح شد و حدود یک دهه است، مردم ارومیه همچنان در انتظار افتتاح آن هستند.

ابراهیم صفری میزان اعتبار هزینه شده برای این پروژه را ۵۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر زیرگذر بیش از 2 هزار و 500 متر نیز فضای سبز در اطراف پروژه احداث شده و پروژه جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی به میزان ۹۰ هزار مترمکعب انجام شده است.

صفری ساماندهی ترافیکی ورود و خروجی شهر، افزایش ایمنی ترافیکی و تردد عرضی عابران پیاده و اصلاح نقطه خطرناک ترافیکی را ازجمله الزامات اجرای پروژه عنوان و اضافه کرد: با افتتاح پروژه آذربایجان از ۲۰ درصد ترافیک کاسته می‌شود.

*آسفالت ۵۰۰ هزار متر از معابر شهری ارومیه

سرپرست سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه هم در حاشیه بازدید خبرنگاران گفت: از آغاز سال ۱۴۰۱ تاکنون ۵۰۰ هزار مترمربع از معابر این شهر آسفالت شده است.

اکبر قلی‌پور اظهار کرد: در هشت ماه گذشته از سال جاری بیش از ۱۴۰ معبر اصلی و فرعی در محلات ارومیه شامل ۵۰۰ هزار مترمربع آسفالت ریزی شده که بیش از ۴۰ درصد معابر در مناطق کم برخوردار شهری بوده است.

وی با بیان اینکه بیش از سه هزار تُن قیر در این طرح استفاده شده است، افزود: میزان ۴۰۰ تُن از این قیر را اداره کل راه و شهرسازی، یک سوم از قیر این طرح از یارانه‌ای وزارت کشور و مابقی را شهرداری ارومیه تولید کرده البته قیر سهم اداره کل راه و شهرسازی از سمت این نهاد به شهرداری هنوز تحقق نیافته است.

قلی‌پور با اشاره به جدول‌گذاری معابر نیز گفت: امسال ۲۶ هزار مترمربع از معابر ارومیه با ۱۰۵ میلیارد ریال پیاده رو سازی شده و میزان ۲۵ کیلومتر طول پیاده رو و خیابان‌ها نیز با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار جدول گذاری شده است.

سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری ارومیه با اشاره به برنامه‌های آتی شهر ادامه داد: در صورت مساعد بودن اوضاع جوی و مناسب بودن شرایط آب و هوایی، ۲۵۰ هزار مترمربع از معابر شهری تا پایان سال آسفالت می‌شود.

بعد از بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های مدیریت شهری، شهردار ارومیه گزارشی از عملکرد مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری در نیمه دوم  ۱۴۰۰ و اقدامات عمرانی و توسعه‌‌ای سال جاری در حوزه‌های مختلف ارایه کرد و در ادامه هریک از خبرنگاران سوالات خود در حوزه‌های متنوع و مباحث مرتبط با مدیریت شهری اعم از ترافیک شهری، طرح جامع، سیما و منظر شهری، هزینه و درآمد‌های شهرداری و وضعیت بدهی‌های پرداخت شده در جریان ۱۳ ماه گذشته مطرح کردند و در پایان پاسخ‌های لازم از سوی شهردار به شکل مبسوط ارایه شد.

یکی از موضوعات مطرح شده در این نشست، طرح جامع شهری ارومیه بود که ازجمله مباحث داغ این روزهای مدیریت شهری است.

یکی از مهم‌ترین نیازهای مدیریت شهری در تامین نیازهای شهروندان و اجرای برنامه‌های اصولی و کارآمد، در اختیار داشتن طرح‌های جامع مشتمل بر توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و نیازهای شهر و شهروندان است تا مدیران شهری با استفاده از آن‌ها بتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

طرح جامع طرح‌های بلندمدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مختلف از جمله تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات شهروندی و نیازمندی‌های عمومی، کشاورزی، اداری، بازرگانی، صنعتی و مسکونی محدوده شهری در آن مشخص شده و پس از طی مراحل قانونی تدوین می‌شود و مرجع امور اجرایی قرار می‌گیرد.

طرح پیشین جامع شهری ارومیه در سال ۱۳۹۸ منقضی شده و طرح جدید باید تصویب شود تا در مدت ۱۵ سال آینده به عنوان سندی بالادستی در حوزه شهری ارومیه به اجرا در آید.

این درحالیست که اداره کل راه و شهرسازی از طرح جدید دفاع می‌کند و آن را مبتنی بر آمارهای صحیح می‌داند اما شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه به آن انتقادات زیادی دارند.
این طرح در حال حاضر به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده ولی شهرداری اصرار دارد که باید تغییراتی در آن اعمال شود.

حسین مهدی‌زاده با اشاره به اینکه استارت مطالعات این حوزه دی ماه سال گذشته زده شد ولی روندی که در داخل استان در این خصوص طی شده، درست نبود، تصریح کرد: طرح جامع شهری در بخش تجزیه و تحلیل داده‌ها و جمعیت آماری مطرح شده توسط مشاور طرح، مشکل کارشناسی دارد که باید با بررسی منطقی رفع شود در غیراینصورت در کمترین زمان این طرح پاسخگو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح جامع از سوی شهرداری ارومیه پیشنهاد شده است، یادآور شد: طرح جامع شهر یک طرح بلندمدت است و ارتباطی به میلیونی شدن جمعیت ندارد، برخی‌ها از این موضوع سوءاستفاده می‌کنند.

*به دنبال آمارسازی نیستیم

وی با اشاره به اینکه یکی از مستندات برای تبدیل ارومیه به کلانشهر مباحث مربوط به جمعیت است، تاکید کرد: با دریافت موافقت وزیر کشور، این شهر به عنوان کلانشهر با بیش از یک میلیون نفر جمعیت شناخته می‌شود.

شهردار ارومیه اظهار کرد: البته ما دنبال آمارسازی نیستیم ولی ارومیه یک میلیون جمعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه این شهر براساس اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمتر از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، گفت: بررسی بخش‌های مختلف ارائه دهنده خدمات، برخی اسناد مطالعه شده در سال‌های اخیر و همچنین سخن کارشناسان و متخصصان این حوزه همگی بر رسیدن جمعیت این شهر به یک میلیون نفر تاکید دارد البته شهرداری در حال حاضر به جمعیتی بسیار بیشتر از این رقم خدمات می‌دهد.

مهدی‌زاده افزود: به مشاور این طرح گفتیم مبنای آماری جمعیتی که در مطالعات طرح جامع شهر لحاظ شده، درست نیست چون سرشماری ۱۳۹۵ با خوداظهاری انجام شده همچنین نرخ رشد در نظر گرفته شده که ۱.۹۸ درصد است، برای ارومیه به هیچ وجه قابل اتکا نیست.

* لزوم پرداخت بدهی‌های شهرداری

شهردار ارومیه با تاکید بر لزوم پرداخت بدهی‌های شهرداری تاکید کرد: شهرداری از سال ۹۳ نزدیک به یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال بدهی مالیات تکلیفی داشت که پرداخت نکرده بود و ۳۵ میلیارد جریمه نیز به آن افزوده شده بود.

مهدی‌زاده با یادآوری بدهی شهرداری به بانک شهر گفت: شهرداری ارومیه 2 هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال امروز به بانک شهر بدهکار است که 2 هزار میلیارد ریال آن برای پیمانکاران است.

وی یادآور شد: البته ما بیش از پنج هزار میلیارد ریال بدهی شهرداری را بر اساس اسناد مالی پرداخت کرده‌ایم.

شهردار ارومیه اضافه کرد: شهرداری بعد از وصول مطالبات خود از دستگاه‌های مختلف، ۷۶۰ میلیارد ریال بدهی خود را واریز و با رایزنی‌های انجام شده موفق به دریافت ۳۵۰ میلیارد ریال تخفیف و با استفاده از قانون استرداد موفق به جذب ۹۵۰ میلیارد ریال شد.

*عدم همخوانی هزینه‌ها و درآمدهای شهرداری

شهردار ارومیه در ‌ادامه با اشاره به چارت سازمانی و وضعیت پرداخت حقوق داخل سازمانی افزود: پنج هزار و ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم از شهرداری حقوق می‌گیرند و این یعنی ۸۱۷ میلیارد ریال ماهیانه باید پرداختی داشته باشیم تا شاکله مدیریت دچار مشکل نشود.

به گفته وی، ماهانه ۱۰ میلیارد ریال نیز هزینه‌های ماشین آلات شهرداری است.

وی در ادامه گفت: درآمد شهرداری ارومیه از قبال مجموعه پروانه ساختمان‌سازی و ماده 100 و دیگر اسناد مالی حدود 2 هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال در طول شش ماه بوده است.

وی با بیان اینکه در شش ماه اول امسال ۴۹۵ میلیارد تومان حقوق در شهرداری ارومیه پرداخت شد، افزود: این در حالیست که درآمد این مدت ما از محل پروانه و عوارض ۲۱۲ میلیارد تومان بود که فقط ۴۳ درصد حقوق را پوشش می داد؛ البته در این مدت، نگذاشتیم حقوق کارکنان عقب بیفتد.

شهردار ارومیه با اشاره به کاهش درآمدهای مدیریت شهری از محل ساخت و ساز طی سه سال گذشته، اضافه کرد: در حالیکه درآمد مدیریت شهری در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۶۴ و ۲۲۰ میلیارد تومان بود که ۶۰ و ۸۲ درصد حقوق را پوشش می‌داد، این رقم در نیمه نخست امسال به ۲۱۲ میلیارد تومان رسید که فقط ۴۳ درصد حقوق را پوشش داد.

مهدی‌زاده اظهار کرد: در نیمه نخست سال‌های ۱۳۹۸ تا امسال به ترتیب ۱۳۹۴، ۱۶۳۶، ۹۵۳ و ۴۳۴ پروانه ساخت و ساز در ارومیه صادر شد که نشان می‌دهد میزان پروانه صدوری طی امسال نزدیک به ۳۰ و ۲۵ درصد سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ است.

وی با اشاره به نگاه ویژه مدیریت شهری به درآمدزایی از بخش‌های مختلف درآمدی ادامه داد: ایجاد خزانه متمرکز با هدف جمع آوری کامل درآمد در یک حساب با صرفه جویی ۴۳ میلیارد تومانی در نیمه نخست امسال، استفاده از ظرفیت مالیات بر ارزش افزوده و محاسبه و دریافت بخش قابل توجهی از بدهی‌های ادارات به شهرداری از جمله این موارد بوده است.

شهردار ارومیه با اشاره به اینکه در شش ماه دوم سال گذشته ۴۰۹ میلیارد تومان بدهی مدیریت شهری را پرداخت کردیم، گفت: ماهانه ۶.۸ میلیارد تومان قسط وام دریافت شده در دوره‌های گذشته به اسم پیمانکاران را به بانک پرداخت می‌کنیم.

* ناوگان شهری ارومیه فرسوده است

وی با بیان اینکه ناوگان شهری ارومیه کاملا فرسوده است، اضافه کرد: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی دارای کاستی‌هایست که در کلانشهر ارومیه بیشر احساس می‌شود به طوری که از سال ۹۳ هیچ اتوبوس جدیدی به ناوگان اتوبوس‌رانی ارومیه اضافه نشده است.

به گفته مهدی‌زاده، مدیریت شهری در کمتر از یک سال، ۵۵ دستگاه اتوبوس جدید خریداری کرده که تا پایان سال به ناوگان حمل و نقل عمومی‌ کلانشهر ارومیه اضافه می‌شود.

وی افزود: براساس نرم‌های تعیین شده کشوری، ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر ارومیه با توجه به آمار جمیعتی آن باید از ۷۰۰ دستگاه اتوبوس برخوردار باشد درحالیکه که کمتر از ۳۰۰ دستگاه اتوبوس دارد و برنامه‌ریزی برای خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس جدید با لحاظ همین نیازسنجی در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت.

شهرداری ارومیه با اشاره به وضعیت ترافیک شهری گفت: این ترافیک موجود شهری حاصل فعل و فاعلات شهری است چرا که در زمان توسعه شهری فکری برای ایجاد مدارس و پارک برای مناطق تحت توسعه صورت نشده و کمترین کاربری بعد از سال ۷۰ صورت گرفته عدم وجود کاربری این اماکن در مناطق توسعه یافته است لذا اکنون شاهد ترافیک شهری هستیم.

مهدی‌زاده در ادامه با بیان اینکه امروز ۱۸ درصد از ترددهای درون شهری شهر توسط حمل و نقل عمومی است، افزود: که در کنار این موضوع باید ارومیه را از تک مرکزی بودن حمل و نقل اتوبوس که در خیابان عطایی است نجات داد.

وی در ادامه تاکید کرد: ایستگاه‌های شروع و پایانه‌ اتوبوس شهری باید پراکنده شده و به هسته های شهری انتقال شود تا از تک هسته‌ای رها شود.

*۱۱.۶ متر؛ سرانه فضای اکولوژیک ارومیه

شهردار ارومیه با اشاره به قانون هوای پاک گفت: سرانه فضای اکولوژیک ارومیه ۱۱.۶  متر و سرانه اجتماعی ۶ متر است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه روزانه ۶۵۰ تن پسماند در ارومیه مدیریت می‌شود، گفت: علاوه بر این حدود ۵۰ تن پسماند نیز هر روز به صورت شخصی جمع‌آوری و از طریق افراد زباله گرد جمع‌آوری و شخصی‌سازی می‌شود.

وی در راستای سیاست‌های قانون هوای پاک یادآور شد: کمربندی سبز یکی از اصل‌های اجرای قانون هوای پاک است که با احداث این کمربندی و در تکمیل پروژه، توان بهره‌برداری از ۱۰۰ هکتار برای ایجاد کمربندی سبز را داریم.

مهدی‌زاده اضافه کرد: اکنون تولیدات درختچه و درخت سازمان زیباسازی به بیش از ۵۰۰ هزار درخت و پنج میلیون بوته رسیده و این نشان از توجه شهرداری ارومیه به زیباسازی و هوای پاک شهر دارد.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/

ارسال نظرات