NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت عنوان کرد؛

درخواست مجدد کادر سلامت برای برقراری فوق‌العاده خاص

تاریخ انتشار: 1402/07/23 | 10:25

نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت گفت: عدم تأمین مالی، به عنوان مهم‌ترین مانع تحقق برقراریِ فوق‌العاده خاص همواره مطرح بوده است؛ مانعی که البته به نظر می‌رسید با موافقتِ وزارت بهداشت برای تأمینِ منابع آن از محل درآمد اختصاصیِ این وزارتخانه، برداشته شود اما این اتفاق نیفتاد.

به گزارش نای قلم به نقل از ایلنا، پرداختِ فوق‌العاده خاص کادر سلامت بعد از گذشت حدود ۵ سال پیگیری هنوز به نتیجه نرسیده است. محمدرضا سقائیان فرد، نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت، می‌گوید: فوق‌العاده خاص مطالبه‌ی چند ساله‌ی کادر سلامت است که از اواخر دولت قبل پیگیری شد. برای رسیدن به این مطالبه، مسیرهای مختلفی طی شده و رایزنی‌های بسیاری انجام شده است؛ مکاتباتی نیز از سوی وزارت بهداشت با معاون اجرایی، معاون اول ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده است.

سقائیان فرد ادامه می‌دهد: عدم تأمین مالی، به عنوان مهم‌ترین مانع تحقق این مطالبه همواره مطرح بوده است؛ مانعی که البته به نظر می‌رسید با موافقتِ وزارت بهداشت برای تأمینِ منابع آن از محل درآمد اختصاصیِ این وزارتخانه، برداشته شود اما این اتفاق نیفتاد. در واقع قرار بود این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۲دیده شود اما نمایندگان مجلس با آن مخالفت کردند.

وی می‌گوید: با شروع سال جدید پیگیریِ این مطالبه را از سر گرفتیم؛ در همین راستا جلسه‌ای با معاون توسعه وزارت بهداشت برگزار و موضوع به صورت شفاف مطرح شد، ایشان قول همکاری دادند. امید ما این است که بتوان با کسبِ مجوز لازم برای بهره‌گیری از محل درآمدهای اختصاصی، فوق‌العاده خاص کادر سلامت را برقرار کرد.

سقائیان فرد ادامه می‌دهد: در سفر اخیر رئیس‌جمهور به شیراز این فرصت فراهم شد و در حاشیه‌ی افتتاح بیمارستان شهدای شهرستان رستم، موضوع برقراری فوق‌العاده خاص کادر سلامت را با ایشان مطرح کردیم که ایشان پاسخ دادند «انشاالله». از آقای رئیس‌جمهور خواستیم که با توجه به اهمیتِ این آیتم در حقوق کادر سلامت، و همچنین با توجه به موافقتِ وزارت بهداشت برای فراهم کردنِ منابع، از طریق مصوبه‌ی هیات وزیران و یا دستور به سازمان برنامه و بودجه برای دادن مجوز به وزارت بهداشت، گره‌ی کور این مسئله را باز کنند. البته قبل از آقای عین‌الهی، وزیر بهداشت، می‌بایست درخواستی برای رئیس جمهور بفرستند تا موضوع مجددا پیگیری شود.

وی در ادامه به وضعِ بدِ معیشتیِ کادر سلامت اشاره کرد و گفت: حجم کارِ بالا و درآمدِ ناچیز انگیزه را از کادر سلامت گرفته است و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند از بخش دولتی به بخش خصوصی کوچ کنند. همچنین برخی برای مهاجرت اقدام می‌کنند که با کمترین مانعی آن‌ها را پذیرش می‌کنند. انجام کار دوم و درخواستِ بازنشستگیِ پیش از موعد، همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که وضعیت معیشت کادر سلامت بسیار وخیم است و اگر فکری به حال آن نشود تا چند سال دیگر حتما با مشکل مواجه خواهیم شد.

سقائیان فرد تأکید می‌کند: حوزه‌ی سلامت ارتباطِ مستقیمی با سلامت جمعیت میلیونیِ جامعه دارد؛ نباید در این حوزه تصمیماتِ غیرکارشناسانه گرفت. توجه به مطالباتِ این افراد، در واقع پیشگیری از بحرانِ کاهش کادر سلامت و کاهشِ کیفیتِ خدمت‌رسانی در بیمارستان‌ها دولتی است. حتی اگر بخواهیم با نگاه مردمی هم ببینیم، حفظ و نگهداری نیروهای کادر سلامت و تأمین معیشت آن‌ها باید یکی از اولیت‌ها باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات