NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

در نشست اعضای کانون زنان بازرگان تاکید شد؛

نقش بی‌بدیل زنان در شتاب‌بخشی به آهنگ توسعه

تاریخ انتشار: 1402/10/10 | 23:30

نشست صمیمی اعضای کانون زنان بازرگان به مناسبت بزرگداشت هفته زن با مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی عصر امروز در محل سالن اجتماعات اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد.

به گزارش نای قلم، با وجود چالش‌ها‌ و نگرش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی پیش‌روی زنان كه همچنان در سطح خانواده‌ها و نهادهاي دولتي در مسیر ايفاي نقش جدید اشتغال زنان وجود دارد، كارآفريني زنان در شرایط فعلی، پديده‌ی رو‌به‌رشدي است، به طوری که برخی از آنها با شکستن سقف شیشه‌ای و کنار زدن موانع امروز توانستند با هدف راه‌اندازی کسب‌و‌کار، دستیابی به منابع مالی و ارتقای جایگاه رفاهی خود و خانواده خویش در بخش‌های مختلف اقتصادی فعالیت کنند و شرایط را برای حضور دیگران نیز مهیا کنند.

هرچند هنوز زمینه‌سازی مناسب برای هم‌ساز‌کردن عرصه خصوصی و عرصه عمومی برای میدان‌ دادن به ایده‌آل‌های زنان تلاشگر اشتغال‌آفرین به صورت بهینه محقق نشده است؛ اما عزم جدی در میان زنان به ویژه نسل جوان برای آزمودن شانس خود و گشودن مسیر در این عرصه نوپدید شکل گرفته است.

آنها از گذشته خود و راهی که پیموده‌اند رضایت دارند و چشم به راه آینده بهتر هستند و این نويد جبران کاستی‌ها، رونق بازار اقتصادی و محقق ‌شدن توسعه اجتماعي و اقتصادي توأمان را از طریق هم‌افزایی دستاوردهای اشتغال‌محور زنان و مردان جامعه مي‌دهد.

در ابتدای این نشست که به همت کانون زنان بازرگان آذربایجان غربی برگزار شد، حاضران از افت‌و‌خيزهاي‌شان در جریان تلاش برای ایجاد هماهنگی در زندگي كاري و خانوادگي‌شان سخن گفتند و از شنيدن تجربيات زيسته مديران زن كارآفرين پيش‌كسوت و همچنین تجارب مديران كارآفرين متعلق به نسل جوان‌تر بهره بردند.

سپس رئیس کانون زنان بازرگان آذربایجان غربی به ایراد سخن پرداخت و نقش زنان در اقتصاد را تشریح کرد.

دکتر الناز انتظار گفت: بر اساس نظریه‌های اقتصادی هر گونه تبعیض و طبقه‌بندی به دلیل ایجاد رانت منجر به فساد و ناکارایی اقتصادی می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق ارومیه، ادامه داد: در دنیای مردسالار و مردگونه که تمامی قوانین اقتصادی و کسب و کار را مردها وضع می‌کنند آیا اگر زن‌ها در قوانین حضور نداشته باشند و حتی در یک دوره گذر حمایت نشوند، امکان حضورشان وجود دارد؟ آیا قوانین به نفع برقراری عدالت بر می‌گردد؟

او با اشاره به اینکه مشارکت‌جویی هدفمند زنان در مسایل اقتصادی، اجتماعی و... اهمیت زیادی در شتاب‌بخشی به آهنگ توسعه دارد، گفت: بستر و شرایط ورود به فضای كسب و كار برای فعالان این عرصه باید فراهم شود كه این بستر از قوانین حمایتی برای زنان كارآفرین آغاز می‌شود.

انتظار تصریح کرد: زنان در شرایط حاضر در اقلیت هستند شاید به همین دلیل است که با عناوینی چون اولین زن کارآفرین، اولین زن صنعت‌گر و ... مواجه هستیم هرچند که این عناوین به معنی دیده شدن و اعتبار گرفتن است کمااینکه از لحاظ کمیت در اقلیت باشیم.

رئیس کانون زنان بازرگان استان تغییر نگرش‌ها نسبت به زنان و کارآفرینی زنان را ضروری دانست و اذعان کرد: خلاقیت و نوآوری به عنوان ركن اساسی در كارآفرینی مطرح است، این تفکر و نگرش‌ها که زنان قدرت چانه‌زنی و مطالبه‌گری ندارند، نمی‌توانند خلاقیت داشته باشند و نمی‌توانند کارگر ماهر یا کارآفرین باشند باید تغییر کند چه بسا این را در عمل نیز ثابت کردند.

او تاکید کرد: اگر به زنان توجه می‌شود لطف در حق آنها نیست بلکه لطف در 50 درصد جمعیتی است که حق و حقوق برابر دارند.

انتظار با تاکید به اینکه زنان ایران و استان ما باید در تمام کسب و کارها نقش و سهم برابر داشته باشند، افزود: خوشحالم امروز به سمتی می‌رویم که جامعه به این باور رسیده است که زنان می‌توانند تاثیر شگرفی در سیاست‌های اقتصادی و ساختار فکری، فرهنگی و اجتماعی جامعه داشته باشند.

*نقش فعال کانون در دیپلماسی اقتصادی

در ادامه این نشست عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان آذربایجان غربی گفت: کانون زنان بازرگان استان براساس نیازهای اجتماعی و اقتصادی، بخشی از فعالیت های تولیدی و خدماتی را برعهده دارد.

دکتر مختارزاده، اظهار کرد: یکی از اولویت‌های ما تشویق زنان فعال اقتصادی و عضویت آنها در کانون است که برای توانمندسازی و استفاده از ظرفیت‌های فکری و تجارب تجاری آنها انجام می‌پذیرد.

او با اشاره به موقعیت ژئوپلتیک آذربایجان غربی، بیان کرد که می‌توان از ظرفیت کانون برای دیپلماسی اقتصادی با فعالان اقتصادی در کشورهای همسایه بهره برد.

مختارزاده تصریح کرد: کانون زنان بازرگان استان با توجه به زمینه‌های علمی و عملی اعضا می‌تواند پل ارتباطی دانشگاه و صنعت باشد و در همین راستا یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های کانون که در حال انجام است تشکیل هیات اندیشه‌ورز بانوان به عنوان کمیته مشورتی متشکل از 10 نفر از نخبگان تجاری است که با ایده‌پردازی و تولید فکر، آسیب‌ها و قوت‌ها را شناسایی کرده است.

وی اظهارامیدواری کرد، کانون زنان بازرگان استان با پیگیری و عملی کردن این ایده‌ها گامی بس بزرگ در پیشرفت صنعت استان بردارد.

* نقش تعیین‌كننده‌ی زنان در توسعه اقتصادی جامعه

آخرین سخنران این نشست مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی بود. نیره الهامی اذعان کرد: حضور بانوان به عنوان قشری كارا، مبتكر و پشتكار می‌تواند نقش تعیین كننده‌ای در اشتغال و توسعه اقتصادی جامعه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه جایگاه بانوان در حوزه كارآفرینی بسیار ارزشمند است، اظهار کرد: حمایت از این قشر در عرصه اقتصادی و كارآفرینان از جمله اولویت‌های مهم دولت در استان است.

الهامی این كانون را بازوی مشورتی در تصمیم‌گیری‌های حوزه كارآفرینی قلمداد کرد و گفت: با کمک و همراهی بخش خصوصی بار سنگینی از دوش بخش دولتی برداشته می‌شود و این ارزشمند است.

وی تشکیل گروه تجربه‌نگاری در حوزه‌های مختلف را ضروری دانست و گفت: انتقال تجربیات و تجربه‌نگاری‌ها بسیار مهم است و می‌تواند در جهت الگوگیری موثر باشد لذا در این راستا رایزنی برای برگزاری نشست هم‌اندیشی تجار زن سایر استان‌های مرزی و کشورهای همسایه به میزبانی منطقه آزاد ماکو در حال انجام است.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی، در عین حال توجه به آسیب‌های اجتماعی را ضروری دانست و متذکر شد: شناخت ماهیت و پیامدهای آسیب‌های زنانه به ویژه دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست و مداخلات بهنگام در مهار آن موضوعی مهم در سلامت زیست‌بوم اجتماعی است که باید با شناخت عمیق و حمایت‌های ویژه همراه شود.

الهامی ضمن اعلام همکاری با مراکز و موسسات نگهداری دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست بالای 18 سال از بانوان کارآفرین خواست در اشتغال‌زایی این افراد همکاری لازم را داشته باشند.

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود از برگزاری دومین کنگره زنان تاثیرگذار در استان خبر داد و توضیح داد: دومین کنگره ملی بانوان تأثیرگذار، با محوریت «زنان، نقش آفرینان آینده» در تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ در شهرستان ارومیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه کنگره ملی بانوان تأثیرگذار فرصتی است تا بانوان تأثیرگذار از سراسر استان، در زمینه‌های مختلف، با یکدیگر آشنا شوند و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، به تشریح اهداف برگزاری این کنگره پرداخت و گفت: معرفی الگوی زن ایرانی - اسلامی، تقویت جریان زن انقلابی، معرفی زنان نخبه ایرانی و معرفی بانوان تأثیرگذار ملی و استانی، فراهم سازی زمینه ارتباط، نخبگان کارآفرینان و کنشگران و فعالان در حوزه زنان و ایجاد گفتمان حول محور کنگره بانوان تأثیرگذار در جامعه ایرانی از جمله اهداف این کنگره است.

الهامی، توان افزایی و ارتقای ظرفیت‌های علمی و اجرایی بانوان در استان، تشکیل گروه‌ها و صندوق‌های حمایتی و ایجاد فرایندهای حمایتی، ایجاد سمن‌ها و مراکز تخصصی توسط بانوان با راهبری توسط بانوان نخبه استان، افزایش مشارکت بانوان جامعه در حل مسائل استان و مردمی سازی کنگره ملی و استانی بانوان تأثیرگذار و تبدیل شدن کنگره از یک رویداد صرفاً دولتی به یک رویداد مردمی را از دیگر اهداف کنگره زنان تأثیرگذار عنوان کرد.

وی از اعضای کانون خواست در این رویداد مهم شرکت کنند.

کلام آخر اینکه؛

کارآفرینی از روح تخیلی فرد به تصاحب کسب و کار طولانی مدت، ایجاد کار، ترتیب سرمایه و امنیت مالی برمی‌خیزد و نقش اساسی در توسعه هر جامعه ایفا می‌کند، از آنجائیکه ارتقای فرهنگ کارآفرینی زنان و خدمات کیفی کسب و کار از الزامات مهم توسعه مدرن است، می‌طلبد متولیان امر موانع موجود را رفع کنند تا شاهد پویایی اقتصاد و توسعه همه‌جانبه باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات