NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

شامگاه امروز؛

پوستر دومین همایش ملی بزرگداشت نظامی رونمایی شد

تاریخ انتشار: 1401/12/23 | 22:47

پوستر دومین همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران شامگاه امروز در ارومیه رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار نای قلم، پوستر دومین همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران که سال آینده برگزار می‌شود، در مراسم اختتامیه همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران رونمایی شد.

این همایش در سامانه جامع ثبت و اطلاع‌رسانی همایش‌های معتبر علمی به ثبت رسیده است و به صورت سالانه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه برگزار می‌شود.

اولین همایش ملی نظامی‌شناسی (بزرگداشت نظامی، گنجینه حکمت ایران) امروز در ارومیه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است؛ او در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سردمداران ادب فارسی ‌است.

معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی گنجوی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

نظامی گنجوی، نخستین اثر خود یعنی «مخزن الاسرار» را در جوانی سرود؛ او از شاعرانی است که تاثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.آرامگاه حکیم نظامی، در حاشیه غربی شهر گنجه قرار دارد.

وی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.

کد خبرنگار: 983125

انتهای پیام/

ارسال نظرات