NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

.

تغییر قیمت بلیت هواپیما به کجا رسید؟

تاریخ انتشار: 1402/04/26 | 23:32

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: از ستاد تنظیم بازار سوال داریم که ۲۹ درصد افزایش قیمت، بدون ارزش افزوده باید اعمال می‌شد یا با ارزش افزوده و این به معنای افزایش قیمت نیست و در حال حاضر هم منتظریم که ستاد تنظیم بازار اعلام نظر کند.

به گزارش نای قلم به نقل از ایسنا، پس از جنجال‌های بسیار و اصرار شرکت‌های هواپیمایی به افزایش قیمت بلیت هواپیما و موافقت سازمان هواپیمایی با این موضوع، خرداد ماه بود که ستاد تنظیم بازار،  مجوز افزایش ۲۹ درصدی قیمت بلیت را صادر کرد.

باوجود این ایرلاین‌ها پس از آن اعلام کردند که با این افزایش قیمت موافق نیستند و درخواست افزایش بیشتری داشتند، اما سازمان هواپیمایی کشوری ایرلاین‌ها را به رعایت سقف قیمتی تعیین‌شده ملزم کرد. اما هفته گذشته و در برخی رسانه‌ها خبر افزایش مجدد ۹ درصدی قیمت بلیت هواپیما منتشر و اینطور مطرح شد که مقرر شده ایرلاین‌ها ۱۰ روز قیمت‌ها را بر اساس همان افزایش ۲۹ درصدی نگه دارند و پس از آن می‌توانند ۹ درصد به بهای بلیت اضافه کنند.

البته در این زمینه جعفر یازرلو -سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری- به ایسنا درباره اختلاف برداشت در نحوه اعمال ۲۹ درصد افزایش قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: ابتدا باید ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نظرشان را بر پایه اختلاف برداشت اعلام کنند و در صورتی که آنها نظر دهند که ۹ درصد روی نرخ پایه اعمال شود، این اتفاق می‌افتد اما اگر با افزایش ۹ درصدی مخالفت کنند، همان ۲۹ درصد افزایش اتفاق خواهد افتاد و نه بیشتر؛ بنابراین این موضوع به نظر مراجع ذی‌صلاح برمی‌گردد.

با گذشت ۱۰ روز از زمانی که این مباحث مطرح شده بود، ایسنا از سازمان هواپیمایی درباره این موضوع جویا شد. دراین خصوص محمد محمدی‌بخش -معاون وزیر راه و شهرسازی- به ایسنا درباره احتمال دوباره تغییر بلیت هواپیما توضیح داد: از ستاد تنظیم بازار سوال داریم که ۲۹ درصد افزایش قیمت، بدون ارزش افزوده باید اعمال می‌شد یا با ارزش افزوده که بر اساس آن باید قیمت تنظیم شود و این به معنای افزایش قیمت نیست؛ در حال حاضر هم منتظریم که ستاد تنظیم بازار اعلام نظر کند و آنگاه ما این نظر را اعلام می‌کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه اگر ستاد تنظیم بازار اعلام کند که ۲۹ درصد بدون محاسبه ارزش افزوده بوده، چه اتفاقی می‌افتد، گفت: در آن صورت بر اساس فرمول‌هایی که وجود دارد، ۲۹ درصد به قیمت پایه بلیت افزوده شده و بعد از آن، ۹ درصد ارزش افزوده اضافه می‌شود. درواقع بحث یک استعلام از ستاد تنظیم بازار است و بحث افزایش قیمت نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظرات