گزارش و گفتگو
۱۳۹۸/۰۲/۰۴          از روح تعاون به شدت دور شده‌ایم

یک فعال کارگری گفت: متاسفانه الان از روح تعاون به شدت دور شده‌ایم، فلسفه تشکیل تعاونی‌ها دیگر معنای واقعی خود را ندارد.

فرامرز توفیقی معتقد است، اینکه کالاها و مواد مصرفی و ارزاق و سبد معیشتی مردم توسط تعاونی‌ها تامین شود، امر بسیار مثبتی است اما آیا دولت برنامه‌ریزی لازم در این حوزه را می‌کند؟ همین الان وقتی به سایت فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم گوشت قرمز که قرار بوده برای تنظیم بازار وارد شود و کمک حال اقشار کم برخوردار باشد، در بهترین حالت با قیمت ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان کمتر از قیمت بیرون عرضه می‌شود. گوشت وارداتی تنظیم بازار با چنین قیمتی فروخته می‌شود. واقعا آیا هدف ما این بوده است؟

وی افزود: تعاونی‌ها قدرت رقابت در بازار را ندارند. چون کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند و کسی همراه آن‌ها نبوده است. اوایل انقلاب در هر کوچه و خیابانی که می‌رفتیم شعب تعاونی‌های مصرف وجود داشت. هدف آنها هم این بود که بتوانند محصولات را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنند.

توفیقی با اشاره به رونق تعاونی‌ها در اوایل انقلاب گفت: اوایل انقلاب در هر کوچه و خیابانی که می‌رفتیم شعب تعاونی‌های مصرف وجود داشت. هدف این تعاونی‌ها این بود که بتوانند محصولات را با قیمت مناسب به مردم عرضه کنند.

این فعال کارگری با تاکید بر اینکه وقتی همه این‌ ایرادات یکجا جمع می‌شود، خیلی عجیب نیست که تعاونی‌ها تبدیل به سوپرمارکت شوند، تصریح کرد: سوپرمارکتی که گردش مالی‌اش کم است، در مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای که به شدت در کشور رشد کرده‌اند، قدرت رقابت پیدا نمی‌کنند؛ چون آن‌ها خرید انبوه می‌کنند و در خرید انبوه نیز تخفیفات انبوه می‌گیرند؛ درنتیجه گردش مالی مناسب پیدا می‌کنند. این است که فروشگاه‌های خصوصی و غیرتعاونی راحت‌تر و بهتر قدرت رقابت پیدا می‌کنند.

او ادامه داد: تعاونی‌ها قدرت رقابت در بازار را ندارند. چون کسی از آن‌ها حمایت نمی‌کند و کسی همراه آن نبوده است. در نتیجه تعاونی‌ها رفته رفته تبدیل به سوپرمارکت و بعد به بقالی تبدیل می‌شوند تا کم کم رو به نابودی بروند.

توفیقی با اشاره به اینکه اکنون از خیلی از تعاونی‌ها فقط یک اسم باقی مانده است، گفت: هیچگونه پایش و کنترلی بر آن‌ها وجود ندارد. با وجود تفکری که نسبت به تعاونی‌های مصرف در دولتمردان و نمایندگان مجلس وجود دارد، هرگز چیزی به نام هدفمند بودن تعاونی‌ها را شاهد نخواهیم بود.

وی با اشاره به لزوم هدفگذاری و برنامه دولت در حوزه تعاونی‌های مصرف گفت: وقتی می‌خواهیم مشکلی را حل کنیم، بهترین راه سیاستگذاری از بالا است. چطور اوایل انقلاب تعاونی‌های مصرف رونق داشتند؟ هنوز هم می‌توان این حوزه را ترمیم کرد به شرط اینکه اساسا اراده‌ای بر این مبنا باشد. معمولا سیاستگذاری از بالا را نمی‌‌بینیم اما ایرادهای خرد پایین را می‌خواهیم برطرف کنیم. یقیناً تا وقتی که سرچشمه گل آلود باشد. ایراد در سیاستگذاری و اجرا است.

او ادامه داد: اگر بودجه‌ای را برای تعاونی‌ها و تامین زنجیره غذایی مصوب می‌کنند، بر اجرا و کنترل و چگونگی تخصیص آن هیچ نقشی ندارند. از خرید محصول تا رسیدن به سفره طبقه کارگر باید کنترل و نظارت وجود داشته باشد.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه مهجور بودن و به قهقرا رفتن تعاونی‌ها اثرات عدم حمایت و برنامه درست در فاصله بین صنایع بالا دستی و پایین دستی است، گفت: اگر تعاونی‌ها درست شود، تعاونی‌ها شخصیت پیدا می‌کنند و اعضای تعاونی‌ها مطالبه‌گر می‌شوند و سهم خود را می‌خواهند. اما اگر تعاونی همینطور مهجور بماند، همینطور افزایش قیمت‌ها سبب سقوط معیشت کارگران می‌شود.

توفیقی خاطرنشان کرد: اگر ما هدفمند جلو می‌رفتیم، روح تعاونی را اجرا می‌کردیم، گرایش‌ها و تمایلات سیاسی را دخالت نمی‌دادیم؛ نظارت و پایش را دقیق انجام می‌دادیم و زنجیره تامین را تا سفره کارگران کنترل می‌کردیم، مطمئنا این ۱۹۰ تومان که الان فکر می‌کنیم بی‌ارزش است، می‌توانست بیشتر از قد و قواره عدد و رقم آن در سفره کارگری خود را نشان دهد اما متاسفانه راه را اشتباه رفته‌ایم.

او در پایان خاطرنشان کرد: این تعاونی‌ها را عام ببینیم. گرایش سیاسی و جناحی را در آن دخیل نکنیم. در بحث تامین معاش مردم، نباید گرایشات سیاسی را دخالت دهیم. کاهش زنجیره تامین، از بین بردن هزینه‌های دلالی، مبادله و واسطه‌گری و کاهش قیمت تمام شده کالا از تولیدکننده به مصرف‌کننده، در تعاونی‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد تا کالاهای اساسی برای خانواده‌های کارگری تامین شود و کارگران به ارزان‌خَری نیفتند.

انتهای پیام/


برای دسترسی به آرشیو بخش گفتگو و گزارش اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا