اخبار
کد خبر : 10889 ۱۳۹۹/۰۶/۳۰   ۲۱:۰۲:۲۹

دیدگاه؛
رواج مشاغل خانگی اینترنتی، روزنه امید جوانان

 

رواج مشاغل خانگی اینترنتی امروز به یکی از روزنه‌های امید فعالان جوان بازار کسب و کار مبدل شده است که نگاه درست و عمیق به ظرفیت های آن می تواند مشکلات بسیاری را حل کند.

با گسترش عصر ارتباطات مشاغل اینترنتی نیز فزونی یافت و هرکس سعی بر پیشبرد شغل خود از طریق اینترنت و فضای مجازی داشته‌است. در واقع باید توجه داشت که اینترنت تنها متعلق به مجموعه مشاغل خاص نیست و همه حرفه‌ها و کسب‌کارها می‌تواند حیات اینترنتی نیز داشته‌باشد پس مصادیق کسب‌کار اینترنتی محصور نیست و لذا نامحدود است، برای مثال شما با داشتن تخصص در یک زمینه‌ای همچون قدرت فن بیان بالا می‌توانید بسیار تاثیرگذار در فضای رسانه باشید و این تخصص را تبدیل به یک حرفه کنید.

می‌توان گفت که کسب‌کارهای اینترنتی مرزهای جغرافیایی را شکستند و در منطقه وسیع‌تری پا نهادند، چرا که مشاغل سنتی تنها محدود به محیط پیرامون خود بودند و بیش ازین جای پیشرفت و توسعه نداشتند، اما اکنون این محدودیت‌های مکانی با حضور اینترنت در هم تنیده شده، به عبارت بهتر فضای مجازی فاصله‌هارا از میان برداشته‌است. در واقع این امکان فراهم شده‌است که هم روابط کاری و هم روابط دوستانه افراد بهبود پیدا کند

*مشاغلی خانگی به چه مشاغلی می‌گویند؟

بطور کلی مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط اعضاء خانواده در فضای مسکونی منزل بعنوان کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد اما منظور از مشاغل خانگی اینستاگرامی مشاغلی است که صرفا در محیط خانه فعالیت ندارند بلکه شامل هرگونه شغلی می‌شود که به‌جای فروش سنتی محصول خود از طریق اینستاگرام درآمدزایی می‌کنند و محصولاتشان را به عرضه می‌رسانند، که شامل حوزه های صنایع دستی، آشپزی، خیاطی، بافت فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات تولیدی، صنعت و فناوری اطلاعات(IT ) و هرگونه رشته‌ای که قابلیت عرضه در فضای مجازی را دارا باشد است.

 باید دانست که یک شاغل خانگی یا بصورت مستقل و کارآفرینی فعالیت دارد و با اتکاء به توان شخصی، خلاقیت و ابتکار خود به شکل خود فرمانی به فعالیت‌های تولیدی و خدماتی می‌پردازد که در نتیجه منجر به کسب در آمد و ایجاد فضای کسب‌کار می شود و یا تحت نظر شخص دیگری بعنوان پشتیبان فعالیت می‌کند؛ منظور از پشتیبان اشخاص حقیقی یا حقوقی هستند که مسئولیت حمایت از تعدادی از شاغلین خانگی را در کل فرآیند تولید و ارائه خدمات، اعم از آموزش، تهیه و توزیع مواد اولیه و ابزار کار، مشاوره، طراحی، نوآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش به عهده می‌گیرند.

معمولاً شاغلین خانگی در اینستاگرام به سه دسته تقسیم می‌شوند دسته اول تولیدکنندگانی هستند که خود شخصاً محصولاتشان را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و سفارشات مشتری‌های اینترنتی خود را قبول می‌کنند و به اصطلاح به آنها خوداشتغال می‌گویند، نوع دیگر تولیدکنندگانی هستند که برای ارائه محصول خود و فروش بهتر آن به بلاگران روی آورده و کار تبلیغ و اطلاع‌رسانی محصول را به آنها می‌سپارند و یا برای مدیریت پیج خود ادمین استخدام می‌کنند و اما نوع دیگر از شاغلین شامل کاربرانی است که نقش واسطه‌ای در اینستاگرام ایفا می‌کنند به این صورت که رابط خریدار و فروشنده و یا به عبارت بهتر واسط مابین مشتری و ارائه دهنده خدمات هستند همچون اپلیکیشن دیوار که فضایی مناسب برای تعامل سازنده خریدار و فروشنده را فراهم کرده‌است.

*راه‌یابی مشاغل خانگی به فضای اینترنتی

با پیشرفت تکنولوژی و استقبال حداکثری مردم از رسانه‌های اجتماعی، قابلیت‌ها و فرصت‌های شغلی شگرفی نیز پدیدار شد؛ فرصت‌هایی که یا وجود نداشتند و یا بدون استفاده از ابزار و زمینه لازم کاربردی نداشتند. تنوع مشاغل و ایجاد فضای رقابتی میان صاحبان کسب‌کار این اندیشه را پروراند که می‌توان از فضای مجازی علی‌رغم برقراری ارتباط اجتماعی و ابزاری جهت پیام‌رسان اجتماعی، بعنوان فروشگاهی برای عرضه تولیدات خانگی و صنعتی استفاده کرد. ازین رو اینستاگرام بستری مناسب برای عرضه تولیدات خانگی است.

مشاغل خانگی شامل هر دست‌سازه و هنر دستی خانگی می‌شود که اینستاگرام پلتفرمی مناسب برای رشد و ترقی و برقراری تعامل میان هنر دستی و مسائل فنی فضای مجازی است و می‌تواند پتانسیل فروش محصولات خانگی را نیز افزایش دهد.

اینستاگرام به عنوان یک ابزار بازاریابی دیجیتال برای توسعه کسب‌کار خانگی است و باید آن را بعنوان یک تجربه بصری سازمان یافته برای نمایش برندخاص و متنوع از سایرین و به نوعی ویترین برند به کار گرفته‌شود، ازین رو یک صاحب کالا برای برقراری رابطه‎ای قوی با مخاطب خود نیازمند یک ارائه محصول خلاقانه و طرح استراتژیک خواهدبود.

*جای برخی مشاغل در اینستاگرام نیست!

درواقع می‌توان گفت اینستاگرام برای اکثر کسب‌کارها ارزان‌ترین و قوی‌ترین کانال ارتباطی با مشتریان و کانال فروش محصولات است، اما نکته آنجاست که متاسفانه برخی مشاغل با وجود رعایت تمامی اصول کاربردی تبلیغات مناسب و تولید محتوای خلاقانه و ایده‌آل بازار فروش مناسبی برای تولیدات خود در اینستاگرام نمی‌یابند و یا نمی‌توانند فالوورهای خود را به مشتری تبدیل کنند.

باید اذعان کرد که جای فروش و عرضه برخی محصولات در فضای مجازی نیست و خریدار ترجیح می‌دهد به‌جای خرید اینترنتی به بازار فروش حقیقی و حضوری آن کالا مراجعه کند و شاید برای وی نیز به صرفه‌تر باشد. اما در این بین مشاغلی نیز هستند که پیشرفت و رشد آنها در اینستاگرام چه‌بسا بیشتر از فضای واقعی و حضور در کف جامعه است و تنها با رعایت تکنیکال و نکات اصولی می‌توان به رشد بالاتری دست یافت.

*تکنیک‌های اصولی رشد اینترنتی مشاغل چیست؟

تجربه ثابت کرده‌است که هر کسی در کار و حرفه خود اندک استعداد و خلاقیتی بیابد سریعاً آن را از طریق اینستاگرام برای مخاطبین خود منتشر می‌کند، در حالی که باید دانست همیشه اولین راه‌حل بهترین آن نیست و برای موفقیت در فضای مجازی اول باید محصول خود را در فضای بیرونی و حضوری به فروش رساند و از نوع برخورد با مشتریان و قیمت‌گذاری بر روی اجناس تولیدی خود تجربه بسیار بدست آورد، چرا که اگر از دنیای بیرون با خبر نبود و سیاست فروش محصول را بدست نیاورد و قیمتی گزاف بر تولیدات خود قرار دهد مسلماً در این مسیر نمی‌تواند به موفقیت برسد.

از سوی دیگر اگر سیاست کاری و تجربه بالا داشته‌باشد و با تولیدات خلاقانه و مبتکرانه خود و تبلیغاتی صحیح و منسجم اعتماد مخاطب را بدست آورد دیگر تفاوت قیمت برای مشتری چندان اهمیتی ندارد و به جهت اطمینان به کار و تولیدات صاحب کالا و تجربه وی مشتری ثابت و فعال او خواهدشد.

حال اگر با کار در محیط بیرون تجربه فروش حضوری پیدا کند درصد موفقیت این صاحب کالا در اینستاگرام نیز فزونی می‌یابد و در عملکرد خود گیج و سردرگم نبوده و محصولات بهتری عرضه می‌کند. لذا باید در این راستا تکنیک‌های فنی اینستاگرامی و فراگیری روش اصولی جذب فالوور را یاد بگیرد و همواره سعی بر تولید محتوای غنی و ارزشمند و خلاقانه داشته‌باشد، چرا که میزان رشد و پیشرفت در این عرصه حول محور محتوا می‌چرخد.

حال آنکه محتوای ثابت و همیشگی راه به جایی نمی‌برد بلکه باید در تولید محتوا با استعداد بود و برای جذب مخاطب با ایده‌های متنوع روزانه در فرم‌های گوناگون به انتشار پست و استوری و جملات انگیزشی و جذاب پرداخت و به نوعی بروزآور بود.

سخن آخر اینکه اینترنت یک فرصت طلایی و شائبه ناپذیری برای رشد حداکثری مشاغل خانگی ایجاد کرده‌است که شرط موفقیت در این فضا استفاده اصولی از این ظرفیت و دارا بودن شم رقابتی و مدیریتی بالا خواهد بود. نکته مهم‌تر آنکه برای پیروزی در این عرصه یا باید کالایی خاص و منحصر به فرد و حرفه‌ای تولید کرد و یا به تولید محتوای غنی و حرفه‌ای پرداخت در غیر اینصورت در مدت زمانی کوتاه حذف شدن از این میدان رقابت حتمی با وجود تلاش‌های وافر اما بیهوده خواهدبود.

انتهای پیام/


Warning: mysql_fetch_assoc() expects parameter 1 to be resource, null given in C:\inetpub\vhosts\nayeghalam.ir\httpdocs\ndetail.php on line 470
نمایش نظرات
 




ارسال نظرات






 
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا