یادداشت
۱۳۹۹/۰۶/۱۹          چالش‌های رشته‌های مهارتی

چالش‌های رشته‌های فنی و حرفه‌ای در هنرستان  ها با وجود شعار«هر دانش‌آموز، یک مهارت» توسط آموزش و پرورش، کم نیست؛ خصوصا در این روزهای کرونایی.

ترویج مهارت آموزی از شعارهای اصلی آموزش و پرورش است. در تمامی سطوح مهارتی این روزها حرف از این است که مهارت آموزی یکی از پایه‌های مهمش در آموزش و پرورش است؛ به عبارت دیگر جایی که آیندگان به مهارت آموزی تشویق و ترغیب می‌شوند، یکی از رشته‌های مهارتی را می‌توانند به عنوان شغل آینده خود انتخاب کنند و به عنوان یک شهروند می‌توانند مجهز به مهارتی شوند.

شاید شعار «هر دانش‌آموز، یک مهارت» نیز از همین انتظارات شکل گرفته است که چند سالی است در آموزش و پرورش بیان می‌شود. حتی طبق سندهای بالادستی در آموزش و پرورش، در هدایت تحصیلی باید قریب به ۵۰درصد دانش آموزان به سمت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش سوق پیدا کنند. عددی که در حال حاضر، ۱۵درصد با برنامه هدفگذاری شده فاصله قرار دارد و همین هدایت ۳۵درصدی دانش آموزان به سمت رشته‌های مهارتی نیز خالی از مشکلات ساختاری، نبود فضا و تجهیزات نیست و نیاز به بازنگری در رکن‌های مهارت آموزی دارد.

بر اساس هدایت تحصیلی، قرار است بچه‌ها ترغیب و تشویق شوند و به سمت بیش از ده‌ها رشته مهارتی سوق پیدا کنند؛ از الکترونیک تا ورزش، از رشته‌های هنری تا خدماتی و کشاورزی. قرار بود در طول سال‌های قبل از رسیدن دانش آموزان به پایه دهم، استعدادهایشان نیز در شاخه‌های مهارتی شناسایی شود، اما در عمل مشاهده می‌کنیم که همچنان انتخاب رشته‌های هنرستانی برای بسیاری از دانش آموزان و خانواده‌هایشان یک اجبار است و نه یک انتخاب!

همچنان زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه مهارت آموزشی در آموزش و پرورش دچار چالش‌های اساسی است و در نهایت اینکه هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت در تمامی رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش هر فارغ‌التحصیلی با چه میزانی از مهارت وارد بازار کار می‌شود. اینها همه در حالی در جریان است که با توجه به عدم ظرفیت رشته‌های دانشگاهی برای شاخه‌های غیرمهارتی و نیاز جامعه به اشتغال و بالا بردن مهارت در میان نیروی انسانی شاغل و درمان کردن زیربنایی پیوند خروجی آموزش و پرورش با شبکه اشتغال، نیاز به توسعه شاخه‌های مهارتی امری ضروری است، اما در همین ماه‌های کرونایی که پشت سر گذاشتیم و آموزش مجازی که سرلوحه کار آموزش و پرورش قرار گرفت نیز تجربه شد که در عمل چالش‌های هنرستانی‌ها در متوسطه دوم، از دیگر دانش آموزان بیشتر بود. چالش‌هایی که شاید حتی برای سال تحصیلی تازه آغاز شده نیز کمتر برای رفع آنها چاره اندیشی اساسی شده است.

انتهای پیام/


برای دسترسی به آرشیو بخش یادداشت اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا