مقالات
۱۳۹۸/۰۵/۱۱          دانشجوها نماینده مجلس می‌شوند

بخش زیادی از اخبار رسانه های صوتی، تصویری و مکتوب مربوط به خبرهایی است که به تصمیم گیری نهادهای مختلف در حوزه های گوناگون مرتبط است.

مجلس یا پارلمان در همه کشورها از جمله نهادهایی است که اخبار تصمیمات آن در حوزه های گوناگون هر روز از رسانه ها به گوش مردم می رسد.

شاید جذاب باشد که مردم بخواهند یک بار هم که شده  حضور در قامت یک نماینده مجلس را تجربه کنند تا بدانند فرآیند رسیدن به تصمیمات و تائید و یا رد مصوبه یا طرحی در مجلس و پارلمان کشورها چگونه صورت می گیرد؟

آیا آن ها می توانند در مورد نظری که درباره لایحه ای خاص دارند صحبت کرده و از نظر خود دفاع کنند تا بقیه متقاعد به همراهی با نظر آن ها شوند؟ آیا می توانند نظر مخالفان را هم با تساهل و مدارا گوش کنند و اصولا چگونه باید لابی کنند تا نظر خود را پیش ببرد.

همین سوالات بود که «فرزین رحیمی زنوز» دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و مسئول انجمن علوم سیاسی این دانشگاه را به فکر انداخت که برای دانشجویان علاقه مند، مجلس فرضی درست کرده و آن ها را بدون هیچ انتخابات و رای گیری در قامت نماینده مجلس دربیاورد.

موت پارلمان یا شبیه سازی پارلمان، بازی -کارگاهی است که در آن افراد به عنوان نمایندگان مجلس فرضی لایحه‌ای را برای  تصویب به شور و رای گذاشته و در راستای تصویب لایه پیشنهادی در یک فضای شاد و صمیمی با یکدیگر بحث و تعامل می کنند تا یا نظر خود را به بقیه بقولانند یا اینکه نظر دیگران را بپذیرند.

با رحیمی زنوز گپ و گفتی در مورد ایده خلاقانه ای که ارائه و اجرا کرده است انجام دادیم.

رحیمی زنوز به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در مورد این ایده گفت: موت پارلمان شبیه سازی یک مجلس خیالی است که در آن هر شرکت کننده به عنوان نماینده پارلمان ظاهر شده و در رد، اصلاح یا تائید لوایح با سایر بازیگران تعامل می کند. همچنین نام و ایده این بازی ملهم از موت کورت و یا شبیه سازی دادگاه است که مورد توجه علاقه مندان به رشته حقوق است.

وی با بیان اینکه برد و باخت در این بازی به صورت نسبی است، ادامه داد: در این بازی هیچ کس کاملا برنده و یا بازنده نیست. برندگان می آموزند که موفقیت حداکثری آن ها تنها از طریق جلب همراهی و مشارکت اقلیت امکان پذیر است. وی افزود : بازیگران به مرور سعی می کنند تساهل و دگر پذیری خود را افزایش دهند و راه هایی برای توافق حداکثری روی لوایح پیدا کنند در این بازی هر فرد سعی می کند توانایی صحبت کردن خود را افزایش داده و در جلب نظر دیگر برای رسیدن به خواسته خود بکوشد.

وی یادآور شد: در این بازی مزایا و معایب نظام های دموکراتیک شناسایی شده و در پایان بازی رویه هایی که می تواند عملکرد نظام های دموکراتیک را افزایش دهد مورد بررسی قرار می گیرد. بنابراین این بازی متناسب با الگوریتم دقیقی طراحی شده تا هدفمندی، جذابیت و پوایایی بازی تضمین شود.

این دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت مدرس درمورد اینکه این بازی تا به امروز چند مرحله اجرا شده است، گفت: اولین مرحله اجرای این بازی ۹ اردیبهشت در کافه دیالوگ مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد و تا به امروز سه مرتبه هم برگزار شده است. تور دانشگاهی این بازی-کارگاه  در دانشگاه تربیت مدرس به میزبانی انجمن علوم سیاسی در ۲۴ اردیبهشت سال گذشته برگزار شد. 

رحیمی زنوز با بیان اینکه این بازی با هم افزایی که از طریق مشارکت دانشجویان صورت می گیرد در هر مرحله در حال ارتقاء است،   گفت: در هر مرحله بازی، خطاهای آن را شناسایی می کنیم و راه های تقویت بازی را مشخص می کنیم واعمال می کنیم و مدام این بازی ارتقاد پیدا می کند. چرا که هدف ما از این بازی، آموزش دادن است.

به گفته وی، روش های قدیمی آموزش خسته کننده و متناسب با امروز نیست.   هدف ما این است که آموزش را از طریق بازی منتقل کنیم. برای همین از عنوان بازی- کارگاه استفاده می کنیم. برای شرکت در این بازی هم نیاز به هیچ تخصصی نیست.

وی ادامه داد: این بازی کاملا خلاقانه است چرا که به هیچ عنوان این بازی مشابه داخلی ندارد و در خارج هم در قالب کارگاه برگزار شده و نحوه ای که ما اجرا می کنیم که به صورت بازی- کارگاه  است در هیچ کشوری اجرا نشده است. بنابراین کاملا خلاقانه است.

خالق این طرح هدف از این بازی را هم ایجاد امکان حس نمایندگی و تحمل بار مسئولیت، ارتقا دانش سیاسی از طریق بازی و همچنین ارتقا سطح مدارا دانست و گفت: بهبود قدرت سخنوری و یادگیری هنر متقاعد سازی دیگران و همچنین یادگیری شیوه های مختلف لابیگری و توجه به مزایا و معایب نظام های موکراتیک از جمله دیگر اهداف این بازی- کارگاه است. 

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد خاطره ای متمایز و مفرح برای شرکت کنندگان هستیم،   اظهار کرد: دورنمایی که برای این بازی در نظر گرفتیم این است که تلاش می کنیم این بازی را در قالب یک شرکت دانش بنیان ثبت و از این طریق در نقاط مختلف کشور اجرا کنیم.

وی یادآور شد : جامعه هدف ما، نهادها، احزاب مدارس و دانشگاه ها هستند. و امیدواریم مورد استقبال قرار بگیرد. امید است این بازی مورد توجه نهادها، سازمان‌ها، احزاب، مدارس و دانشگاه‌ها قرار گرفته تا بدین طریق امکان بهبود کیفی این بازی فراهم شود. تور دانشگاهی موت پارلمان به دانشگاه‌های شهر تهران محدود نشده و امکان برگزاری آن در سایر دانشگاه‌های کشور نیز فراهم است.

*حضور در فرآیند تصمیم گیری جذاب است

مرتضی کاظمی یکی از دانشجویانی است که در این بازی- کارگاه شرکت کرده است. او در مورد تجربه حضور خود در این بازی- کارگاه به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا گفت:تجربه خیلی عالی و جالبی بود. افرادی که در این جمع حضور پیدا می کنند غالبا جوانان و تحصیل کرده ها هستندو حضور این جمع امکان تعامل، افزایش توانمندی های اجتماعی و مکان شکل گیری گفتگو بین طیف های مختلف فکری را فراهم می کند.

وی با بیان اینکه ضروری است تا جوانان با روند های تصمیم گیری در کشور آشنا شوند، ادامه داد: روند تصمیم سازی و تصمیم گیری  در کشور در ساختار های پیچیده ای صورت می گیرد که ضروری است دانشجویان و مخصوصا دانشجویان علوم اجتماعی و انسانی با آن آشنا شوند تا بتوانند تحلیل های درستی از مشکلات و موانع توسعه کشور ارائه کنند.

وی با اشاره به یکی از تجربیات خود در موت پارلمان گفت: خیلی مواقع اتفاق افتاده است که فرد با نظر موافقی در مورد یک لایحه وارد بازی شده اما در نهایت از نظر خود برگشته و نظر بقیه را پذیرفته است. وقتی افراد خود در این جمع ها حضور پیدا می کنند با  همدلی بیشتری با قوانین و مقررات همراهی می کنند و به نوعی همذات پنداری می کنند چرا که خود با فرایند شکل گیری این قوانین اَشنا شده اند.

کاظمی با بیان اینکه نباید این بازی- کارگاه به دانشگاه های تهران محدود شود، افزود: به دلیل توسعه نامتوازن همه اقدامات فرهنگی و علمی در تهران متمرکز شده است و شهرستان ها عمدتا محروم مانده اند و این باعث شکاف بین تهران و شهرستان ها شده است. بنابراین ضروری است که این نوع بازی ها که توانمندی دانشجویان را افزایش می دهند در شهرستان ها و شهرهای کوچک هم اجرا شود.

انتهای پیام/


برای دسترسی به آرشیو بخش مقالات اینجا کلیک کنید
 
درباره ما تماس با ما
طراحی و اجرا