1401/07/09
گزارش اختصاصی؛
انتقاد به کاستی‌های «سامانه جامع روابط کار»

 

لعیا نورانی زنوز/ «الکترونیکی‌سازی» در حوزه مسائل مربوط به کارگران نه تنها تسهیل‌کننده امور نبوده بلکه در بسیاری موارد آنها را با مشکل مواجه کرده است که ازجمله آن می‌توان به الزام شکایت از طریق سامانه جامع روابط کار اشاره کرد به طوری که یک بوروکراسی سرگردان‌کننده را کارگران شاکی تحمیل کرده است.

به گزارش خبرنگار نای قلم، کارگر ساده‌ی یک واحد تولیدی را در نظر بگیریم که چهار ماه موفق به دریافت حقوق نشده است لذا مجبور به شکایت می‌شود.

او برای شکایت به مراجع حل اختلاف اداره کار هیچ راهی به جز ثبت دادخواست در سامانه جامع روابط کار ندارد اما چون نه سواد کافی دارد و نه اطلاع کافی از اینترنت و کار با ابزارهای الکترونیک به ناچار باید به کافی‌نت‌ها مراجعه کند و برای بارگذاری هر مدرک مورد نیاز، مبالغی بپردازد؛ پرداخت این مبالغ برای کارگرانی که چهار ماه حقوق نگرفته‌، اصلا کار آسانی نیست، این در شرایطی است که براساس قانون، صفر تا صد شکایت روابط کار باید برای کارگران مشمول قانون کار رایگان باشد.

مشکل دیگری که مطرح می‌شود، کندی کار بررسی مدارک شکایت و اطلاع رسانی به شاکی‌ست که بعضی مواقع بعد از روز کاری این کار صورت می‌گیرد؛ اگر مدرکی ناقص باشد، دو روز طول می‌کشد که پیامی برای فرد می‌آید و از وی خواسته می‌شود مستندات را تکمیل کند.

مسیر طولانی شکایت و پرداخت مبالغی به اجبار یک مصیبت تمام عیار برای کارگران است که مورد انتقاد آنها و نمایندگان تشکل‌های کارگریست.

رییس کانون شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی در گفتگوی اختصاصی با نای قلم می‌گوید: شکایت کارگر از کارفرما باید به طور کامل رایگان باشد اما متاسفانه کارگران هنگام طرح شکایت و ارائه دادخواست در دفاتر پیشخوان دولت باید مبلغی را هزینه کنند و اگر مدارکی نیاز به بارگذاری باشد نیز وجه جداگانه دریافت می‌شود.

علی آذربایجانی اظهار می‌دارد: باید امکانات شکایت رایگان کارگران فراهم شود، یک کارگر نباید در جریان دادرسی مجبور به پرداخت وجه شود.

او می‌افزاید: خیلی وقت‌ها کارگران یا نمایندگان آن‌ها مدارکی را بارگذاری می‌کنند اما بعد از مراجعه به شعب حل اختلاف متوجه می‌شوند که به دلیل قطعی یا کند بودن سامانه این مدارک به درستی بارگذاری نشده است در نتیجه در موراد بسیاری رای دادگاه بدون رویت مدارک و مستندات صادر می‌شود.

رییس شورای اسلامی کار کارخانه سیمان ارومیه نیز در گفتگوی اختصاصی با انتقاد از قطعی مکرر سامانه جامع روابط کار، می‌گوید: ۷۰ درصد کارگران در ارایه دادخواست و شکایت از کارفرما به مشکل بر می‌خورند و سامانه در دسترس نیست.

علی صالحی تاکید می‌کند: مسوولان وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی باید به فکر اصلاح روند سامانه جامع روابط کار باشند تا کارگران شاکی بیش از این متضرر نشوند.

نماینده کارگران شهرداری میاندوآب هم در گفتگوی اختصاصی می‌گوید: اگر قرار است همه شکایات روابط کار از طریق سامانه باشد، باید تسهیل‌گری شود تا همه‌ی کارگران بتوانند رایگان به سامانه وصل و مدارک را بارگذاری کنند ضمن اینکه باید زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم شود؛ سامانه‌ای که مدام قطع است و سرعت آن بسیار پایین، به چه درد می‌خورد؟

بهمن عزیزی، اضافه می‌کند: کندی کار، مسیر احقاق حق کارگران را طولانی کرده است؛ کارگرانی هستند که به دفعات به کافی‌نت ها مراجعه می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند مدارکشان درست بوده و شکایت‌شان با موفقیت ثبت شده و در مسیر بررسی‌ست.

انتهای پیام/



دانلود فایل