NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

توصیه؛

چگونه از اثر «ماهی قرمز» جلوگیری کنیم؟

تاریخ انتشار: 1401/12/22 | 21:23

اثر «ماهی قرمز» همان نگرانی در مورد کوتاه شدن دامنه توجه انسان است، اما بخش آموزش برای مبارزه با آن چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

به گزارش نای قلم به نقل از ایسنا، در حال حاضر دستگاه‌های تلفن همراه بخشی از زندگی روزمره ما محسوب می‌شوند و رسانه‌های اجتماعی نیز بر درصد بالایی از زمانی که ما در مقابل صفحه نمایش می‌گذرانیم، تسلط دارند. در نتیجه، این مورد اثر ماهی قرمز را ایجاد کرده است که به‌طور نگران کننده‌ای طول توجه انسان را به ویژه در بین کودکان کوتاه می‌کند.

با بزرگ شدن در دنیای دیجیتال، نسل جوان در برابر اثر ماهی قرمز آسیب‌پذیرتر است و این اثر بر توانایی آنان برای تمرکز بر هر چیز دیگری که احساس می‌کنند کمتر جالب است، تأثیر گذاشته است. این مورد می‌تواند در زمینه‌های حیاتی زندگی مانند عملکرد تحصیلی تداخل ایجاد کند اما مدارس می‌توانند با تمرکز مجدد توجه نسل جوان بر یادگیری تعاملی و تقویت یک روز با رسانه‌های اجتماعی محدود، با تأثیری که برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی بر خواب، عملکرد تحصیلی، تحصیل و سلامت روان دارند، مبارزه کنند.

با انتشار دوپامین، ماده شیمیایی حس خوب، ماهیت رسانه‌های اجتماعی، پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، اسنپ‌چت و تیک‌تاک برای کاربران اعتیادآور می‌شود و در نتیجه می‌تواند خواب را کاهش، مختل و به تاخیر بیاندازد، به مشکلات سلامت روان مرتبط شود و بر کاهش حافظه تأثیر بگذارد.

در سطح آموزشی، اگر رسانه‌های اجتماعی رصد نشوند، می‌توانند تأثیر مخربی بر عملکرد تحصیلی، به‌ویژه بر مهارت‌های ریاضی، خواندن و نوشتن نسل‌های آینده داشته باشند. فرض کنید کاربران بیش از حد از پلتفرم‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند. در این صورت، تمرکز بر روی کارهایی مانند تکمیل تکالیف و مطالعه دشوار می‌شود، زیرا وقفه با رسانه‌های اجتماعی توانایی پردازش و تکمیل کارها را مختل می‌کند.

بنابراین، این مورد بر عملکرد جوانان در مدرسه چه تاثیری دارد؛ مکانی که در آن مشارکت برای علاقه‌مند نگه داشتن افراد در فراگیری و تمرکز بر موارد آموزشی بسیار ارزشمند است؟

*افزایش جذب اطلاعات جدید با استفاده از پروژکتورهای تعاملی

در حالی که تأثیرات رسانه‌های اجتماعی نگران‌کننده است اما سازمان‌های آموزشی نمی‌توانند به سادگی دانش‌آموزان و دانشجویان را از دستگاه‌های تلفن همراه دور کنند. درعوض، باید به روش‌هایی اهمیت داد که آنان تشویق شوند تا این ابزار خود را کنار بگذارند و به جای آن بر یادگیری تمرکز کنند.

چالشی که سازمان‌های آموزشی دارند این است که چگونه می‌توان توجه نسلی را که تمرکزشان در دستان منبع اصلی حواس‌پرتی است، جلب کرد. پاسخ بیشتر در امتداد چشم‌انداز دیجیتال، با پروژکتورهای تعاملی است.

با بررسی موزه‌ها ثابت شد، نمایشگاه‌هایی که از فناوری و پروژکتور استفاده می‌کنند، تعداد بازدیدکنندگانی که خواهان بخشی از یک تجربه ملموس‌تر هستند را افزایش می‌دهند. به همین ترتیب، سینماها تجربیات همه جانبه‌ای را ارائه می‌کنند و هیجانی دارد که رسانه‌های اجتماعی لزوماً نمی‌توانند آن را برای مخاطبان خود برآورده کنند. به عنوان مثال، با مواردی مانند پخش سه بعدی چیزی را به مخاطب ارائه می‌دهند که باعث می‌شود آنان طی برنامه، تمایلی به استفاده از ابزار حواس‌پرتی خود نداشته باشند.

استفاده از پروژکتورهای تعاملی در یک محیط آموزشی می‌تواند به ایجاد تجربه همه جانبه به دلیل توانایی در تحریک بصری کاربران و افزایش دامنه توجه آنان حتی در کلاس‌های بزرگ کمک کند. به نوبه خود، این امر مشارکت کلاس و جذب اطلاعات را افزایش می‌دهد زیرا ارائه‌ها به جلوگیری و اشتباه خواندن آنچه که روی تخته سفید نوشته می‌شود، کمک می‌کنند. این مورد باعث شده است که یادگیرندگان تعاملی ۲۵ درصد در آزمون‌های خاص امتیاز بیشتری کسب کنند.

علاوه بر این، مربیان می‌توانند روش تدریس خود را طوری تنظیم کنند که از پرت شدن حواس کودکان و بزرگسالان جوان جلوگیری کند. این موارد پروژکتورها را برای افزایش جذب اطلاعات جدید ضروری می‌سازند زیرا پروژکتور اهرمی را به فرآیند یاددهی-یادگیری اضافه می‌کند.

*تقویت تعامل با جلب توجه دانش‌آموزان و دانشجویان

به عنوان مثال، پروژکتورهای کلاس درس تعاملی، برای تقویت تعامل با جلب تمرکز دانش‌آموزان به سمت جلوی کلاس و دور از دستگاه‌های تلفن همراه استفاده می‌شود. این راه با ارائه تعامل، پتانسیل تحول‌آفرین بودن، را دارد. خود محصول، شرکت‌کنندگان را تشویق می‌کند که جدی گرفته شوند و تمرکز مطلوبی داشته باشند. برخلاف دستگاه‌های دستی، پروژکتورها تجربیات دیجیتالی حضوری را ارائه می‌کنند که نمی‌توان از راه دور مورد استفاده قرار داد.

این امر به ویژه در دانشگاه‌هایی که پروژکتورها، گزینه‌ای محبوب برای نمایش محتوا دارند، رایج است. به این دلیل که آنها ابزاری را برای دستیابی به دانشجویان به روشی متفاوت و روش جدیدی از تجربیات یادگیری را ارائه می‌دهند. نمونه‌ای از این کار این است که بتوانیم تصاویر سه بعدی را روی یک صفحه نمایش بزرگ بررسی کنیم و به طور فعال در کلاس درس شرکت کنیم که به ویژه برای دانشجویان پزشکی هنگام کاوش در عناصر مختلف بدن انسان مفید است.

با درک این موضوع که رسانه‌های اجتماعی بر تمرکز تأثیر گذاشته‌اند، ارائه‌های پاورپوینت چیزی را در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می‌دهد که پس از پایان کلاس می‌توانند به آن مراجعه کنند. در نتیجه، دانش‌آموزان و دانشجویان نیازی به نگرانی ندارند که در برخی موضوعات احساس عقب ماندن یا عدم درک کنند زیرا می‌توانند با سرعت مناسب خود پیش بروند.

*کمک به بازیابی توان علمی دانش‌آموزان و دانشجویان

نوع پروژکتور مورد استفاده برای جلوه بهینه و تعامل دانش‌آموزان و دانشجویان کلیدی است. برای کلاس‌های درس، توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در پروژکتور، تحقیق در مورد نوع پروژکتور انجام شود زیرا ویژگی‌های خاص برای استفاده در کلاس‌های درس کلیدی هستند. این مورد باعث می‌شود سرمایه‌گذاری برای معلم و دانش‌آموز همچنین استاد و دانشجو به طور یکسان مفید باشد. این موارد به عنوان مثال شامل تعامل، ابزارهای یادگیری، قدرت پروژکتور و ویژگی‌های صرفه‌جویی در انرژی است. این ویژگی‌ها نه تنها به بهینه‌سازی تمرکز دانش‌آموز و دانشجو کمک می‌کنند، بلکه در درازمدت در مصرف انرژی و هزینه نیز صرفه‌جویی ایجاد می‌کنند، زیرا اگر در پایان یک روز مدرسه یا کلاس دانشگاهی فعال باقی بمانند، به‌طور خودکار خاموش خواهند شد. سازمان‌های آموزشی با انتخاب گسترده و پیشرفت‌های فناوری جدید، برای انتخاب ضعیف عمل می‌کنند.

انتظار می‌رود تقاضا برای پروژکتورها در مدارس و دانشگاه‌ها به دلیل فرصت‌های یادگیری، قابلیت اطمینان، کارایی هزینه و فناوری ادامه یابد، واضح است که پروژکتور در دنیای یادگیری، محور باقی می‌ماند. بنابراین اکنون، زمان اقدام در جهت کمک به احیای پتانسیل تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان فرا رسیده است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/

ارسال نظرات