NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران استان متذکر شد؛

رکود، ارمغان تبلیغات منفی برای صنعت گردشگری آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: 1401/09/15 | 11:49

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران آذربایجان غربی گفت: ۶۰ درصد مسافران ما از چهار کشور همسایه است که متاسفانه تبلیغات منفی و دروغ رسانه های معاند در خصوص ناامنی در این استان، زمینه ای فراهم کرده تا این حوزه در رکود باشد.

به گزارش نای قلم، محمدرضا صابونچی در گفتگوی اختصاصی اظهار کرد: در طول سه ماه گذشته حداکثر با ۲۵ درصد ظرفیت به فعالیت ادامه داده‌ایم.

وی افزود: بیشترین مسافران ما از شمال عراق، استان های حکاری و وان ترکیه، نخجوان و ارمنستان هستند.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران آذربایجان غربی با اشاره به نبود برخی موارد بسیار ساده برای جلوگیری از بروز مشکل برای گردشگران در سطح شهرها به ویژه ارومیه اضافه کرد: هنوز مساله سرویس های بهداشتی حل نشده است و مراکز تجاری، خیابان‌های پرتردد و عمده ترین محل گشت و گذار گردشگران نظیر خیابان امام (ره)، خیام و خیابان‌های دیگر فاقد سرویس بهداشتی عمومی است و این در شان شهری که گردشگر و توریست به آن سفر می‌کند، نیست.

صابونچی ادامه داد: ۶۰ درصد ورودی‌های گردشگران و مسافران از طریق جاده شهید کلانتری صورت می‌گیرد ولی ۱۵ سال است مساله فاضلاب شهری حل نشده و بوی تعفن برای مردم آزاردهنده است.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران آذربایجان غربی اضافه کرد: علاوه بر بوی تعفن، حضور اوراق فروشی‌ها در مسیر جاده شهید کلانتری جلوه نامناسبی ایجاد کرده و صحنه نازیبایی برای مسافران و گردشگران خلق می‌کند.

وی اظهار کرد: اجرای پروژه میدان امام خمینی (ره) که روزگاری در دستور کار گرفت و قرار بود نظیر میدان نقش جهان اصفهان و توام با مراکز تجاری، خدماتی، پارکینگ و ایستگاه مرکزی شهر باشد، هنوز به سرانجام نرسید و امروز ۲۵ سال است این طرح معلق مانده است.

صابونچی با بیان اینکه سال‌هاست منتظر به سرانجام رسیدن «تله کابین» در ارومیه هستیم که می‌توانست تفریحی بسیار زیبا برای گردشگران بر فراز مناظر زیبای شهر باشد ولی این طرح هم هنوز محقق نشده است، گفت: علاوه بر این مراکز تفریحی نظیر باغ پرندگان در این شهر برای بازدید و تماشای گردشگران وجود ندارد.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه‌ای هتلداران آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته شاهد افزایش غیرمنتظره قیمت گاز بودیم، افزود: با وجود افزایش قابل توجه، خوشبختانه با مصوبه مجلس به ۲ برابر کاهش یافت اما پول مصرف گاز سه ساله را از هتلداران گرفتند.

صابونچی اضافه کرد: در شرایط رکود، همکاران‌مان تا ۵۰ درصد تخفیف برای اقامت مسافران در هتل هایشان می‌دهند ولی امور مالیاتی با استعلام و گرفتن آمار دقیق مسافران از میراث فرهنگی و گردشگری، ۵۰ درصد بیشتر از مالیات قانونی از این صنف مطالبه می‌کند.

وی ادامه داد: به روز شدن هتل‌ها هم از جمله ضرورت‌هایی است که برای میزبانی بهینه از گردشگران باید صورت بگیرد ولی متاسفانه در این خصوص بانک‌ها برای ارائه تسهیلات همکاری نمی‌کنند.

وی گفت: در دوران کرونا ۴۰ درصد پرسنل مجرب و آموزش دیده واحدهای اقامتی به علت رکود طولانی واحدهای اقامتی کاهش یافت و این ضرری بود برای هتل‌ها که نیروهای آموزش دیده و مجرب خود را از دست داده و جایگزین آنها نیز سطح آموزشی پایینی دارند و زمان می‌خواهد تا به حد آنها برسند.

رییس هیات مدیره جامعه حرفه ای هتلداران آذربایجان غربی افزود: قبل از دو سال دوران کرونا، دوران طلایی را سپری کردیم و ظرفیت اشغال هتل‌ها ۸۰ درصد بود ولی از نیمه دوم ۱۳۹۸ آرام آرام به رکود کشید و پس از شروع بیماری کووید ۱۹، اواخر اسفند هتل‌ها تعطیل شد و این روند تا سال ۱۳۹۹ ادامه یافت و پس از بازگشایی هتل‌ها در سال ۹۹ نیز سطح اشغال تخت‌ها بین هشت تا ۱۰ درصد شد.

صابونچی اضافه کرد: سال ۱۴۰۰ سطح اشغال تخت هتل‌ها به طور میانگین به ۱۵ درصد رسید و اوایل سال جاری آرام آرام به میانگین ۵۰ درصد رسید ولی باز رکود را شروع کردیم و الان سطح اشغال هتل‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است.

به گفته وی، ترکیه در هر شش ماه، تمام کارکنان هتل‌های خود را آموزش داده و به روزرسانی می‌کند همچنین کلاس آموزشی از سوی ارگان‌های مختلف برای این صنف برگزار می‌شود اما ما در ۱۲ سال گذشته آموزش‌های کمی داشته که نتیجه خوبی هم از آنها گرفته نشده است.

حدود هفت هزار تخت فعال شامل هتل، هتل آپارتمان، مجتمع تفریحی گردشگری، مهمانپذیر و بوم‌گردی در استان وجود دارد و همچنین ۵۰ هتل درجه یک تا درجه پنج وجود دارد.

واحدهای اقامتی، هتل ها و مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بوم گردی از پشتیبانان اصلی صنعت گردشگری هستند و ادامه حیات و بقای آنها به رونق گردشگری بستگی دارد بنابراین اتفاقات و کمبودها برآنها تاثیر گذاشته و مانع باز شدن درهای آنها به روی گردشگران می‌شود البته تبلیغات منفی استکبار جهانی علیه کشورمان و نا امن نشان دادن آن غصه دیگری است که صنعت گردشگری و پشتیبانان و فعالان آن را رنج می‌دهد.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/

ارسال نظرات