NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

رئیس موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه:

نسل جدید با ادبیات غنی و کهن ناآشنا هستند

تاریخ انتشار: 1401/12/23 | 22:35

رئیس مؤسسه آموزش عالی آفاق ارومیه گفت: نسل جدید و دانشگاهی با ادبیات غنی و کهن ناآشنا هستند که بازخوانی این آثار به زبان نسل جدید یک وظیفه اجتماعی و دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار نای قلم، رسول پیرمحمدی شامگاه امروز در همایش ملی نظامی‌شناسی (بزرگداشت نظامی، گنجینه حکمت ایران) اظهار کرد: با تولید آثار و محتواها به زبان روز و بازنشر آنها به ویژه در فضای مجازی، هیچ نیازی به ترجمه آثار خارجی نخواهیم داشت.

وی افزود: ایران دارای یک تمدن کهن هفت هزار ساله بسیار پیشرفته و انباشته از آثار کهن هنری است که این شعر خیام "ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم، وین یکدم عمر را غنیمت شمریم/ فردا که ازین دیر فنا درگذریم، با هفت هزار سالگان سر بسریم" تاریخ و ادبیات غنی کشورمان را بیان می‌کند.

موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه اضافه کرد: نظامی گنجوی یکی از چهره‌های برآمده از دوران درخشان تمدن ایرانی اسلامی در قرن ششم است که گذشته از مقام شامخ او در شعر و ادب و حماسه سرائی فارسی، فیلسوفی بزرگ، عارفی وارسته، ریاضی دانی سترك، حکیمی آگاه و فقیهی مبارز و به دانش و علم روز خود مسلط بود.

پیرمحمدی با بیان اینکه نقش نظامی گنجوی در تعالی زبان فارسی بی‌بدیل است، تصریح کرد: نظامی در زمره شاعرانی است که توانسته است سبک و روش خاص خود را با الهام از آثار فردوسی ایجاد و تکمیل کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: گنجه امروزی بخش کوچکی از خاک ایران بزرگ بوده که طی معاهده‌ها از ایران جدا شد لذا برای ساختن هویتی ملی برای خود دست به هر کاری می‌زند اما با فعالیت مرکز الگوی ایرانی - اسلامی توسعه که به دستور مقام معظم رهبری راه اندازی شده است، همکاری هم و تولید محتواهای به روز خواهیم توانست مجد و عظمت هفت هزار ساله را برگردانیم و در عرصه جهانی در بخش هنر و ادبیات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

پیرمحمدی اضافه کرد: این همایش در سامانه جامع ثبت و اطلاع‌رسانی همایش‌های معتبر علمی به ثبت رسیده است و به صورت سالانه در ارومیه برگزار می‌شود.

موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه با بیان اینکه مقالات این همایش در ISC و سیویلیکا نمایه‌سازی می‌شود، افزود: از فردا مقدمات چاپ کتاب مجموعه مقالات این همایش آماده می‌شود.

به گفته وی، تعداد کل مقالات واصله 39 مقاله از 21 دانشگاه، سازمان و پژوهشکده مختلف بود که با داوری 25 نفر از 12 دانشگاه و پژوهشکده مختلف، 24 مقاله پذیرفته شد.

پیرمحمدی تعداد کل ثبت‌نام کنندگان در سایت همایش را 93 نفر اعلام و اضافه کرد: سطح علمی ثبت‌نام کنندگان همایش، 82 نفر در مقطع دکتری و 11 نفر در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

همایش ملی نظامی‌شناسی (بزرگداشت نظامی، گنجینه حکمت ایران) در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

بازشناسی آثار نظامی، موسیقی در آثار نظامی، روانشناسی در آثار نظامی، ایران‌دوستی در آثار نظامی و انسان‌دوستی در آثار نظامی، سیری در اندیشه و تفکر نظامی،  باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ی نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی از محورهای این همایش بود.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/

ارسال نظرات