NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

یک روانشناس:

پیامدهای روان‌شناختی مسمومیت‌ دانش‌آموزان جدی است

تاریخ انتشار: 1401/12/19 | 12:26

یک روانشناس گفت: پیامدهای روان‌شناختی مسمومیت‌ دانش‌آموزان جدی است. اختلال پیش آمده یک مساله روان‌شناختی و زیستی است که حتی اگر یکی دو نفر از دانش آموزان در هر مدرسه‌ای درگیر آن شده باشند باعث می‌شود باقی دانش‌آموزان و خانواده‌ها متاثر از آن شوند.

به گزارش خبرنگار نای قلم، غلامعلی افروز در گفتگویی اظهار کرد: پیامدهای روانشناختی و اجتماعی مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در مدارس صدها برابر بیشتر از مشکل ایجاد شده است.

وی افزود: این پدیده حساسیت‌ها را بیشتر کرده است و از این رو باید کادر مدرسه با همکاری اولیاء و مربیان و از طریق همدلی، آرامش را در دانش آموزان نهادینه کنند.

این روانشناس با اشاره به نگرانی خانواده‌ها و دانش آموزان نسبت به مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان در مدارس، اظهار کرد: این پدیده عصبانیت، تعارض، افسردگی، پریشانی، کوفتگی فکری و ذهنی را برای دانش آموزان و خانواده‌ها به همراه آورده است، از این رو باید کاری کنیم تا خانواده‌ها احساس آرامش کنند و همدلانه در کنار معلمان به کاهش اضطراب دانش آموزان کمک کنند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: در حال حاضر خانواده‌ها متاثر شده‌اند و ترس‌ها و نگرانی‌هایی دارند. البته اینکه بگوییم بیمارستان‌ها پر شده از دانش آموزان اغراق است و معاندان نظام همین را می‌خواهند. اینکه برخی می‌گویند کار خود دولت است چون نمی‌خواهد دختران مدرسه روند هم اشتباه است. ۷۰ درصد دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ما در رشته‌های مختلف را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. حدود ۶۰ درصد معلمان آموزش و پرورش زنان هستند و کسی نمی‌تواند به جمهوری اسلامی این تهمت را بزند که برای خانم‌ها محرومیت آموزشی می‌خواهد.

افروز افزود: مدرسه حق تمام دانش آموزان است. سهم حضور دختران ما در دانشگاه به نسبت جمعیت کشور از آمریکا و انگلستان بیشتر است. نسبت حضور خانم‌ها در دانشگاه‌های ایران از نسبت حضور زنان در دانشگاه‌های انگلستان، فرانسه، آمریکا و استرالیا و نیز به نسبت جمعیت این کشورها بیشتر است. در کمتر کشوری این نسبت را پیدا می‌کنیم. قریب به دو برابر انگلستان، دانشجوی زن در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و نیز دکترا به نسبت جمعیت کشور داریم و این افتخار ما است.

وی در ادامه به بیان نکات روانشناختی برای آرامبخشی دانش آموزان پرداخت و اظهار کرد: معلمان باید با مدیر همراهی و همدلی کنند. برای مثال هر مدرسه می‌تواند والدین و دانش آموزان را دعوت کند و برای آنها توضیح دهند که چنین اتفاقی در کشور رخ داده و برای جلوگیری از رخداد آن در مدرسه مذکور چه اقداماتی لازم است صورت گیرد. از آنجا که تاثیر این پدیده بیشتر روانشناختی است، ارائه این توضیحات و همدلی بین اولیاء و مربیان آرامش را ایجاد می‌کند.

این روانشناس با اشاره به نزدیکی عید نوروز و لزوم حاکم شدن آرامش درون خانواده‌ها، متذکر شد: توضیحات یاد شده باید با کلام زیبا و امید آفرین به والدین و دانش آموزان بیان شود. اولیاء و مربیان با آرامش با دانش آموزان صحبت کنند تا اضطراب دانش‌آموزان از بین برود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/

ارسال نظرات