NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

در منطقه آزاد ماکو؛

عملیات اجرایی پروژه سرمایه‌گذاری دیتاسنتر آسیاتک کلید خورد

تاریخ انتشار: 1401/09/09 | 11:50

رئیس هیئت مدیره شرکت آسیاتک گفت: به دنبال امضاء قرارداد سرمایه‌گذاری و احداث مرکز داده هزار رکی شرکت آسیاتک در منطقه آزاد با واگذاری زمین و انجام تشریفات قانونی این پروژه وارد فاز عملیاتی شد.

به گزارش خبرنگار نای قلم، عبدالمحمد بیدختی نژاد امروز در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد با بیان اینکه تمامی مراحل قانونی و صدور مجوزهای لازم برای آغاز این پروژه انجام شده است اظهار کرد:‌ تمام استاندارد‌های بین المللی در این پروژه رعایت شده است و هیچ یک از فاز‌ها تاثیری در توسعه یکدیگر ندارند و هر کدام از فاز‌ها قابلیت توسعه دارند و امیدواریم فاز اول را تا روز جهانی ارتباطات سال ۱۴۰۲ به بهره برداری برسانیم.

وی ادامه داد: زمین این پروژه که دیتاسنتر بین المللی و هاب منطقه ای شمالغرب کشور خواهد بود،‌ توسط سازمان منطقه آزاد ماکو مشخص شده و از امروز ساخت و ساز آن آغاز می شود. بیدختی نژاد از اجرای نسل سوم خدمات دیتاسنتر در ماکو خبرداد و افزود: ما می توانیم در قطب بین الملی مرکز داده در ماکو هم به سرزمین اصلی و هم سایر کشورهای همجوار خدمات ارائه دهیم. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این جلسه ابراز امیدواری کرد: با هدف گذاری آسیاتک بتوانیم در منطقه آزاد ماکو شاهد تبدیل این منطقه به قطب دیتاسنتر باشیم وبا همت مدیران و سیاستگذاری جدید، ماکو حوزه مطمئن برای سرمایه گذاری تبدیل خواهیم کرد.

حسین گروسی افزود:‌ خوشبختانه شرکت آسیاتک به عنوان سرمایه گذار این طرح به دلیل موقعیت جغرافیای منطقه آزاد ماکو در دروازه مبادلات جمهوری اسلامی ایران با اروپا و ترکیه و دسترسی آسان به شبکه ای بین المللی با توجه به مزیت ها و مشوق های قانونی منطقه آزاد در حوزه مالیات و معافیت های گمرکی تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پروژه اقدام به سرمایه گذاری کرد.

شایان ذکر است: تملک برای این پروژه ٤٢ میلیارد ریال است. سرمایه گذاری عمرانی پروژه ٣٥٠ میلیارد ریال و پس از سفارشات لازم برای تولید میزان کل سرمایه گذاری با نرخ امروز به ٧٤٠٠ میلیارد می‌رسد. این پروژه با ظرفیت هزار رک در ۴ فاز عملیاتی طراحی شده و بالاترین ضریب دسترسی به نقاط فیبر بین الملل را دارد. با ایجاد قطب دیتا سنتر ماکو بستر برای شرکت های نوپا و استارت آپ های حوزه فناوری اطلاعات در این منطقه با استقبال چشم گیری مواجه می شود. ایجاد قطب‌ مراکز داده تحول بزرگی در ارائه خدمات پیشرفته فناوری اطلاعات و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در پی داردو باعث رونق گرفتن کسب‌وکارهای داخلی و افزایش مزیت‌های نسبی آنان در ارائه خدمات پیشرفته و نوین نسبت به رقبای خارجی می شود.

کد خبرنگار: 983126

انتهای پیام/

ارسال نظرات