NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

در نشست مشترک عنوان شد؛

کتابخانه‌ها می‌توانند مکانی برای شبکه سازی کسب و کارها باشند

تاریخ انتشار: 1402/01/21 | 15:36

نشست مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه با موضوع «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» برگزار ‌شد.

به گزارش خبرنگار نای قلم، نشستی با موضوع «همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان؛ عباس بانچ شفیعی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه؛ سمیه رحمان پور، معاون امور کتابخانه هاو همکاری‌ها؛ منوچهر ده بزرگی، رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه ارومیه و موسی نوری، کارشناس آمار و پژوهش کتابخانه های عمومی با هدف بهره مندی از ظرفیت‌ها، امکانات و توانایی‌های طرفین در راستای برگزاری با کیفیت این همایش در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی در ابتدای این نشست با بیان اینکه کتابخانه های عمومی می توانند نقش مهمی در آموزش و توانمندسازی افراد در راه اندازی کسب و کار و کارآفرینی ایجاد کرده و فرصت های جدیدی را فراهم کنند، گفت: دومین همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» با هدف شناسایی راهکارها، ایده‌ها، تجربه‌ها، برای استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی به‌منظور مشارکت فعال در فضای کسب‌وکار کشور در روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲ به میزبانی شهر مشهد برگزار می شود.

معصومی با اشاره به جایگاه و ظرفیت‌ کتابخانه‌های عمومی برای ارائه خدمت در حوزه کسب‌وکار بیان داشت: کتابخانه های عمومی با گستره فعالیت محلی می توانند نقش پررنگی در توسعه کسب و کارهای محلی کوچک داشته باشند.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه های استان آذربایجان‌غربی که دارای ۷۴ باب کتابخانه عمومی نهادی، ۲۴ باب کتابخانه عمومی مشارکتی و مستقل و ۷ باب سالن مطالعه عمومی است، بیان داشت: امروز ماهیت کتابخانه های عمومی به پایگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده اند و کارایی خدمات در آنها منحصر به امانت کتاب و سالن مطالعه نبوده بلکه تحول چشم گیری به وجود آمده که در حال حاضر بیش از ۴۰ خدمت و فعالیت های متنوعی در راستای نیازهای روز جامعه به کاربران ارائه می گردد.

معصومی با اشاره به اهمیت نقش دانشگاه‌ها به‌عنوان یکی از مراکز اصلی در آموزش کارآفرینی و مهارت های کسب و کار و تولید علم اظهار امیدواری کرد تا با همراهی و همکاری دانشگاه ارومیه این همایش بتواند به هدف اصلی خود در سطح استانی و ملی دست یابد.

وی افزود: دبیرخانه این همایش از تمام متخصصان، پژوهشگران و کتابداران در سطح ملی و بین‌المللی برای شرکت در این همایش دعوت کرده تا آثار خود در قالب مقاله تا تاریخ اول تیرماه ۱۴۰۲ در یکی از محورهای اعلام شده به دبیرخانه این رویداد بین‌المللی ارسال کنند.

عباس بانچ شفیعی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه نیز در این نشست با ارزیابی خوب از محورهای همایش گفت: کتابخانه های عمومی می توانند مکان مناسبی برای شبکه سازی کسب و کار های کوچک در اجتماع کنونی باشند.

وی ادامه داد: کتابخانه های عمومی برای اجرای فعالیت های فرهنگی و نشر دانش محل بسیار مهمی هستند و با ظرفیت های بزرگی که در جامعه برای گردآوری افراد با ایده ها و خلاقیت های متنوع در موضوعات مختلف دارند، می توانند نقش آفرینی موثری در راستای حمایت از کسب و کارهای کوچک داشته باشند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه با اشاره به این موضوع که کتابخانه های عمومی کانونی برای افراد علاقمند به دانش است، افزود: کتابخانه های عمومی منابع متنی و آموزشی مورد نیاز این افراد را براحتی می توانند در دسترس قرار دهند و این نقش کتابخانه ها را در اجتماع پررنگ می کند.

وی گفت: دانشگاه ها و کتابخانه ها حوزه اکوسیستمی دانشی استان را تشکیل می دهند و در این راستا خواستار همکاری و تعامل بیشتر این دانشگاه با کتابخانه های عمومی در برگزاری دوره های آموزشی استارت آپی، توسعه مهارت های تحقیق و پژوهش و وبینارهای آموزشی کسب و کار شد.

گفتنی است که انعقاد تفاهم نامه همکاری بین دو مجموعه و برگزاری سخنرانی علمی در راستای این همایش با حضور اساتید از دانشگاه ارومیه برای کاربران کتابخانه های عمومی از جمله مواردی بود که مطرح شد.

کد خبرنگار: ۹۸۳۱۲۶

انتهای پیام/

ارسال نظرات