NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

در گفتگوی اختصاصی عنوان شد؛

شعر رضوی، یک جریان بالنده فرهنگی

تاریخ انتشار: 1401/12/22 | 10:07

بنیاد بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام رضا علیه‌السلام با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به مناسبت دهه کرامت، هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی- آذری را برگزار می‌کند.

ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا علیه‌السلام و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، شناسایی، معرفی و گرامی‌داشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت، فرآوری محتوای تولیدی جشنواره‌ جهت انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی و حمایت از شاعران مذهبی و آیینی در حوزه زبان‌های غیرفارسی از اهداف جشنواره شعر رضوی هستند.

پرداختن به سیره و معارف رضوی، برداشت شاعرانه از روایات و معارف آسمانی زیارت‌نامه امام رضا‌(ع)، فضائل، مناقب و مدایح رضوی، پرداختن به احادیث و روایات رضوی و همچنین سیره و معارف مرتبط با حضرت فاطمه معصومه‌(س) از محور‌های این دوره از جشنواره است.

در همین زمینه گفتگویی با دبیر علمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان ترکی-آذری انجام دادیم که در ادامه می‌خوانیم:

*برگزاری جشنواره‌هایی از قبیل جشنواره شعر رضوی را در جریان‌سازی در حوزۀ شعر مذهبی چه‌قدر موثر می‌دانید؟ و برای موثر یا موثرتر بودن این ‌گونه برنامه‌ها چه پیشنهادهایی دارید؟

چنین  جشنواره‌هایی مطمئناً در شعر آیینی، فرهنگ‌ساز و جریان‌سازند؛ اما برگزارکنندگان باید تمهیداتی بیندیشند که این جشنواره‌ها محدود به شاعران نباشند و به‌نوعی در آنها مشارکت عموم مردم نیز  –به‌عنوان مخاطبان اصلی این اشعار-  جلب شود. این بُعد قضیه به نظر بنده خیلی مهم است.

*به طور کلی، وضعیت شعر رضوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شکر خدا مردمان ما از دیرباز با حضرات معصومین علیهم‌ السلام پیوندهای عمیق اعتقادی، فرهنگی و عاطفی دارند و شاعران نیز که از همین مردم‌اند، از آن مستثنا نیستند. در این میان امام رضا(ع) که مضجع شریفشان در خاک ایران است، طبیعتاً بیشترین زایر را داشته است و زیارت امام رضا(ع) تبدیل به فرهنگ مشترک همه اقوام ایرانی شده است. کمتر شاعری است که در زندگی خویش لااقل یک شعر برای امام رضا(ع)  نسروده باشد، ازاین‌رو در مقوله شعر رضوی هم با کمیت قابل‌توجهی روبه‌رو هستیم هم با کیفیت قابل قبولی.

*چه آسیب‌هایی را بیش‌تر متوجه شعر مذهبی و شعر رضوی می‌دانید؟ در صورت وجود آسیب چه راهکارهایی را تجربه کرده‌اید؟

مهمترین آسیب‌های شعر آیینی را در دو چیز می‌بینم. اول استفاده از منابع غیرقابل ‌اعتماد و نقل‌قول‌های غیرمستند در سرودن شعر. گاه می‌بینیم که شعر، شعر فاخر و موثری است، اما شاعر در آن اطلاعاتی را گنجانده است که مجعول و تحریف‌ شده‌اند. دومین آسیب، تهی شدن برخی شعرها از حکمت و معرفت است و توجه صرف به عاطفه. طبیعتاً نمی‌توان در بحث تأثیرگذاری، مهم‌ترین شاخص آن را که عاطفه است، کنار گذاشت؛ اما شاعر باید توجه داشته باشد که در کنار عاطفه شعرش به مخاطب معرفت هم هدیه کند.

*به نظر شما شعر رضوی امروز برای انتقال پیام معصومین علیهم السلام به چه مولفه‌هایی نیاز دارد؟

اسلام ناب محمدی همواره پویا بوده است و تشیع، به‌عنوان  پرچمدار راستین اسلام، پویاترین و امروزه روزآمدترین مذهب جهان است. طبیعتا شعر آیینی آن نیز باید روزآمد باشد. شاعر می‌تواند با هنر شاعری خویش بسیاری از حوادث دنیای معاصر ما را به حوادث دوران معصومین علیهم ‌السلام پیوند دهد. کربلای اسلام و آموزه بزرگ حضرت اباعبدالله (ع) برای تمامی اعصار، تقابل حق و باطل بوده است و اینکه نباید در برابر ظلم سر خم کرد. امروز نیز رسالت هر مسلمان آزاده به پیروی از امامان معصوم علیهم‌ السلام نه‌گفتن به طاغوت است و شاعر آیینی در این راه باید در مسیر فرزدق‌ها و دعبل‌ها قرار گیرد و در کنار آن از حوادث امروزی، بستری برای انتقال مفاهیم آیینی و آموزه‌های ائمه اطهار علیهم السلام بسازد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات