NayeGhalam | پایگاه خبری تحلیلی نای قلم ارومیه

مسوول واحد نمایش حوزه هنری استان:

هنرهای نمایشی در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برد

تاریخ انتشار: 1401/08/01 | 20:20

مسوول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان‌غربی گفت: هنرهای نمایشی در این استان با قدمتی بالا در وضعیت نامطلوبی بسر می‌برد و از امکانات ضروری، تخصصی و سالن اختصاصی محروم هستند.

به گزارش خبرنگار نای قلم، پدرام رحمانی امروز در گفتگوی خبری اظهار کرد: هنرهای نمایشی استان از لحاظ امکانات نرم افزاری و سخت افزاری به شدت فقیر بوده و نبود فضای آموزشی، دانشگاهی، سالن مخصوص، آمفی تئاتر و ‌مهمتر از همه سالن تئاتر شهر از جمله مشکلات پیش روی آنها است.

وی افزود: نبود امکانات فوق مانع رشد هنرهای نمایشی همگام با استان‌های دیگر شده در حالیکه اصفهان، آذربایجان شرقی، اردبیل و دیگر استان‌ها از فضای آموزشی مناسب، سالن مخصوص، پلاتوها و امکانات ویژه برخوردارند و همین امر باعث رشد و ترقی هنرهای نمایشی در این مناطق شده است.

مسوول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی اضافه کرد: هر چند هنرمندان هنرهای نمایشی در این استان از خلاقیت و توان بالایی برخوردارند ولی نبود امکانات ویژه و ضروری فرصت رشد و ترقی را از فعالان این عرصه گرفته است.

رحمانی ادامه داد: اگر در گذشته با سه میلیون تومان هنرمندان می‌توانستند اثر خلق کنند امروز این رقم به ۱۵ میلیون تومان رسیده و از طرف دیگر در فروش بلیط نیز وضعیت معیشتی مردم اجازه نمی‌دهد فروش خوبی داشته باشند و این عوامل دست بدست هم داده و باعث شده هنرمندان از کیفیت کار خود کاسته و از دکور، لباس و وسایل کم هزینه استفاده کنند و ‌این امر کیفیت کار را پایین آورده و باعث می‌شود اثری نازل تولید شود.

این کارگردان و نویسنده پیشکسوت تئاتر استان آذربایجان غربی تاکید کرد: نهادهای دولتی از هنرهای نمایشی حمایت نمی‌کنند و ‌می‌توان گفت در این شرایط گروه‌ها تنها مانده‌اند.

رحمانی یادآور شد: کتاب تئاتر و کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی در دسترس علاقه مندان نیست و از نظر منابع آموزشی نیز با مشکلات عدیده مواجه هستیم.

وی با اشاره به قدمت ۹۰ ساله تئاتر در آذربایجان غربی گفت: هنرهای نمایشی در این استان قدمتی دیرینه دارند در حالیکه ۲۰ سال قبل می‌توانستیم به جشنواره‌های کشوری راه پیدا کنیم ولی امروز نبود امکانات و ‌آموزش‌های آکادمیک و ‌به روز، هنرمندان هنرهای نمایشی را از نعمت حضور در جشنواره‌ها محروم کرده است.

رحمانی با بیان اینکه مقوله فرهنگ و هنر به شدت در مضیقه است، اظهار کرد: تئاتر شهر را شهرداری‌ها می‌سازند ولی در این استان توجهی به این نیاز نشده است.

مسوول واحد نمایش حوزه هنری آذربایجان غربی ادامه داد: هنرهای نمایشی این استان در گذشته نه چندان دور در منطقه حرف اول را می‌زد ولی امروز بی نصیب بودن از امکانات شرایط نامطلوبی برای آنها رقم زده است.

وی با بیان اینکه جوانان به شدت علاقمند هنرهای نمایشی هستند، تاکید کرد: استقبال آنها روز به روز بیشتر می‌شود ولی امکانات لازم برای آموزش و فعالیت آنها وجود ندارد.

رحمانی یادآور شد: برخی سالن‌های موجود در استان چند منظوره هستند و ‌نمی‌توانند محلی مناسب برای اجرای نمایش باشند زیرا سالن تئاتر باید از استانداردهای لازم و مخصوص برخوردار باشد.

۳۰ گروه نمایشی ثبت شده در استان آذربایجان غربی وجود دارد که از این تعداد ۱۰ گروه در ارومیه فعال است.

کد خبرنگار: 983127

انتهای پیام/

ارسال نظرات